AJONEUVOJEN REKISTERÖINNIN MUUTOS ASIAKASPALVELUTYÖHÖN
Reijonen, Ulla-Maarit (2016)
Reijonen, Ulla-Maarit
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101515206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101515206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ajoneuvojen rekisteröinnin muutoksia asiakaspalvelutyöhön. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten liikenteen turvallisuusvirasto Trafin luoma ajoneuvorekisteröintiuudistus on vaikuttanut palvelumyyjän työhön vakuutusyhtiössä. Vakuutusyhtiöt toimivat Trafin sopimuskumppaneina ajoneuvorekisteröinneissä. Tutkimus toi esille asiat, jotka ovat muuttuneet asiakaspalvelutyössä uudistuksen myötä ja mitä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia uudistuksessa koetaan olevan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastatellaan LähiTapiola Idän asiakas-palvelutyössä toimivia palvelumyyjiä. Haastattelujen tueksi teoreettinen tietoperusta koottiin alan aineistoista. Teoriaosiossa käsitellään lakisääteistä ajoneuvovakuuttamista ja -rekisteröintiä. Lisäksi pohdittiin digitalisaatiota ja asiakaspalvelua.
Yhteenvetona voidaan todeta, että asiantuntijuuden rooli palvelumyyjän työssä korostuu uudistuksen myötä. Digitalisaatio mahdollistaa asiakkaiden itsepalvelun lisääntymisen, mutta uudistuksen alussa neuvonnan ja opastamisen osuus on korostunut palvelumyyjän työssä. Yrityksen toimintojen digitalisoituessa tulisi myös järjestelmien olla vahvassa toimintavalmiudessa. Digitalisaation myötä asiakkaiden eriarvoisuus kasvaa, sillä henkilökohtainen asiakaspalvelu hinnoitellaan kalliimmaksi kuin itsepalvelu.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastatellaan LähiTapiola Idän asiakas-palvelutyössä toimivia palvelumyyjiä. Haastattelujen tueksi teoreettinen tietoperusta koottiin alan aineistoista. Teoriaosiossa käsitellään lakisääteistä ajoneuvovakuuttamista ja -rekisteröintiä. Lisäksi pohdittiin digitalisaatiota ja asiakaspalvelua.
Yhteenvetona voidaan todeta, että asiantuntijuuden rooli palvelumyyjän työssä korostuu uudistuksen myötä. Digitalisaatio mahdollistaa asiakkaiden itsepalvelun lisääntymisen, mutta uudistuksen alussa neuvonnan ja opastamisen osuus on korostunut palvelumyyjän työssä. Yrityksen toimintojen digitalisoituessa tulisi myös järjestelmien olla vahvassa toimintavalmiudessa. Digitalisaation myötä asiakkaiden eriarvoisuus kasvaa, sillä henkilökohtainen asiakaspalvelu hinnoitellaan kalliimmaksi kuin itsepalvelu.