Uudelleenkäytettävän tavaran talteenotto : case: neuvontakokeilu Ruskeasannan Sortti-asemalla
Kaipainen, Ira (2016)
Kaipainen, Ira
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa ja testata uutta mallia Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n toiminnalle Sortti-asemilla. Uudessa toimintamallissa Kierrätyskeskuksen neuvontahenkilö arvioi Sortti-asemalla asiakkaiden kuormia ja vastaanottaa hyväkuntoista tavaraa uudelleenkäyttöön. Neuvontakokeilu järjestettiin Ruskeasannan Sortti-asemalla 23.5. - 30.9.2016. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä, HSY.
Opinnäytetyössä selvitettiin, tehostaako uusi neuvontamalli uudelleenkäytettävän tavaran talteenottoa ja rajaako se huonokuntoista tavaraa pois Kierrätyskeskuksen hallista. Kokeilun onnistumista arvioitiin haastattelujen, asiakaskyselyn sekä kerättyjen tavaramäärien perusteella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan jätelakia, Sortti-asematoimintaa sekä HSY:n ja Kierrätyskeskuksen nykyistä yhteistyötoimintaa. Lisäksi työssä tutkitaan neuvontayhteistyön markkinointia ja viestintää sekä niiden järjestämistä. Opinnäytetyössä pääteltiin, onko uuden mallin mukainen yhteistyö tehokasta ja kannattaisiko sitä laajentaa myös muille Sortti-asemille.
Uusi neuvontamalli lisäsi merkittävästi uudelleenkäyttöön päätyviä tavaramääriä ja esti huonolaatuisen tavaran päätymisen Kierrätyskeskukselle. Myös asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa lisäpalveluun. Opinnäytetyössä tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että neuvontayhteistyö ei välttämättä ole kannattavaa ympäri vuoden, jos neuvontahenkilöllä ei ole muita tehtäviä neuvomisen ohella. Neuvontayhteistyön onnistuminen riippuu myös valtavasti siitä, millainen neuvontahenkilö on. HSY käyttää opinnäytetyön tuloksia jatkossa kehittäessään uudelleenkäyttötoimintaa kaikilla Sortti-asemilla.
Opinnäytetyössä selvitettiin, tehostaako uusi neuvontamalli uudelleenkäytettävän tavaran talteenottoa ja rajaako se huonokuntoista tavaraa pois Kierrätyskeskuksen hallista. Kokeilun onnistumista arvioitiin haastattelujen, asiakaskyselyn sekä kerättyjen tavaramäärien perusteella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan jätelakia, Sortti-asematoimintaa sekä HSY:n ja Kierrätyskeskuksen nykyistä yhteistyötoimintaa. Lisäksi työssä tutkitaan neuvontayhteistyön markkinointia ja viestintää sekä niiden järjestämistä. Opinnäytetyössä pääteltiin, onko uuden mallin mukainen yhteistyö tehokasta ja kannattaisiko sitä laajentaa myös muille Sortti-asemille.
Uusi neuvontamalli lisäsi merkittävästi uudelleenkäyttöön päätyviä tavaramääriä ja esti huonolaatuisen tavaran päätymisen Kierrätyskeskukselle. Myös asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa lisäpalveluun. Opinnäytetyössä tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että neuvontayhteistyö ei välttämättä ole kannattavaa ympäri vuoden, jos neuvontahenkilöllä ei ole muita tehtäviä neuvomisen ohella. Neuvontayhteistyön onnistuminen riippuu myös valtavasti siitä, millainen neuvontahenkilö on. HSY käyttää opinnäytetyön tuloksia jatkossa kehittäessään uudelleenkäyttötoimintaa kaikilla Sortti-asemilla.