Sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallin kehittäminen
Holopainen, Susanna (2016)
Holopainen, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615459
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista kuntoutusta: sen taustoja, tarvetta ja toteuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kuvata, mihin tarpeeseen sosiaalinen kuntoutus pyrkii vastaamaan ja mitä sosiaalihuoltolain mukainen sosiaalinen kuntoutus on. Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymyksiin: Miksi sosiaalista kuntoutusta tarvitaan? Millaista sosiaalista kuntoutusta tarvitaan ja miten sosiaalista kuntoutusta voidaan toteuttaa? Tarkoituksena oli kehittää pitkään työttömänä olleille ja nuorille työttömille sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalli, jonka avulla tavoitteellista ja tarvelähtöistä sosiaalista kuntoutusta voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin muun muassa osallisuutta, sosiaalista toimintakykyä, työttömyyden taustoja ja vaikutuksia. Opinnäytetyön tutkimukselliseen kehittämistyöhön osallistui sosiaalipalveluiden ja kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita ja työntekijöitä.
Kehittämistyön aineistonkeruu toteutettiin kahden ryhmähaastattelun keinoin. Asiakkaiden haastattelu toteutettiin avoimella ryhmähaastattelulla. Työntekijöille järjestettiin kehittämisiltapäivä, jossa käytettiin oppimiskahvila-menetelmää. Haastattelujen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ja työntekijöiden näkemyksiä sosiaalisesta kuntoutuksesta, sen tarpeesta ja toteuttamisesta. Haastattelujen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena laaditussa toimintamallissa yhdistyy haastattelujen tuottama tieto ja teoreettinen viitekehys. Toimintamalli on prosessikuvaus sosiaalisen kuntoutuksen polusta. Sosiaalisen kuntoutuksen sisältö rakentuu yksilöllisen tarpeen mukaan, asiakkaan, työntekijän ja yhteistyöverkoston kanssa ja vuorovaikutuksessa. Toimintamalli avaa sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä ja merkitystä. Se tukee sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteuttamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin muun muassa osallisuutta, sosiaalista toimintakykyä, työttömyyden taustoja ja vaikutuksia. Opinnäytetyön tutkimukselliseen kehittämistyöhön osallistui sosiaalipalveluiden ja kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita ja työntekijöitä.
Kehittämistyön aineistonkeruu toteutettiin kahden ryhmähaastattelun keinoin. Asiakkaiden haastattelu toteutettiin avoimella ryhmähaastattelulla. Työntekijöille järjestettiin kehittämisiltapäivä, jossa käytettiin oppimiskahvila-menetelmää. Haastattelujen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ja työntekijöiden näkemyksiä sosiaalisesta kuntoutuksesta, sen tarpeesta ja toteuttamisesta. Haastattelujen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena laaditussa toimintamallissa yhdistyy haastattelujen tuottama tieto ja teoreettinen viitekehys. Toimintamalli on prosessikuvaus sosiaalisen kuntoutuksen polusta. Sosiaalisen kuntoutuksen sisältö rakentuu yksilöllisen tarpeen mukaan, asiakkaan, työntekijän ja yhteistyöverkoston kanssa ja vuorovaikutuksessa. Toimintamalli avaa sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä ja merkitystä. Se tukee sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteuttamista.