Eppu, Olivia ja suuri kevät – Satukirja sisaruseron käsittelyn tukena isomman sisaruksen siirtyessä päivähoidon sisarusryhmästä esikouluun
Laatikainen, Suvi (2016)
Laatikainen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815509
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehitellä erään Liperin kunnan alaisen päiväkodin arkeen väline helpottamaan sisaruseron käsittelyä, kun isompi sisarus lähtee päivähoidon sisarusryhmästä esikouluun pienemmän jäädessä vielä päivähoitoon. Toimeksiantajan mukaan sisarusryhmien arjessa käsitellään melko vähän esikouluun menoa ja siihen liittyviä muutoksia sisaruuden näkökulmasta. Esikouluun meno ja sisarusten kasvupolkujen eroaminen voivat herättää sisaruksissa monenlaisia ajatuksia.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen. Toiminnalliseen osuuteen liittyi viiden toimintatuokion kokonaisuus: luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla kävimme neljän sisarusparin kanssa läpi sisaruus-aihetta ja siihen liittyviä ajatuksia esikoulun alkamisen myötä. Toimintatuokioideni olennainen kulmakivi olivat sadut ja eläinmaskotit, joiden kautta aiheita käsiteltiin. Lasten ajatusten pohjalta syntyi satukirja, joka käsittelee esikouluun menoa sisarusten silmin.
Satukirja päiväkodin arjessa voi parhaimmillaan helpottaa esikouluun menoon liittyvien ajatusten käsittelyä sisarusten näkökulmasta. Satukirjan avulla aihetta voi käsitellä milloin tahansa siihen koetaan tarvetta. Se helpottaa asian puheeksi ottamista myös työntekijöiden puolelta: sadun lukeminen toimii kevyempänä keinona lähestyä asiaa kuin pelkkä keskustelu.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen. Toiminnalliseen osuuteen liittyi viiden toimintatuokion kokonaisuus: luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla kävimme neljän sisarusparin kanssa läpi sisaruus-aihetta ja siihen liittyviä ajatuksia esikoulun alkamisen myötä. Toimintatuokioideni olennainen kulmakivi olivat sadut ja eläinmaskotit, joiden kautta aiheita käsiteltiin. Lasten ajatusten pohjalta syntyi satukirja, joka käsittelee esikouluun menoa sisarusten silmin.
Satukirja päiväkodin arjessa voi parhaimmillaan helpottaa esikouluun menoon liittyvien ajatusten käsittelyä sisarusten näkökulmasta. Satukirjan avulla aihetta voi käsitellä milloin tahansa siihen koetaan tarvetta. Se helpottaa asian puheeksi ottamista myös työntekijöiden puolelta: sadun lukeminen toimii kevyempänä keinona lähestyä asiaa kuin pelkkä keskustelu.