Teatteriyhdistys Metamorfoosin visuaalisen ilmeen suunnittelu ja hallinta
Myyryläinen, Katja (2007)
Myyryläinen, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytteeni aihe on visuaalisen ilmeen suunnittelu. Asiakkaani on helsinkiläinen uusi naamioteatteriin erikoistunut ammattiteatteri. Opinnäyteprosessin aikana asiakas eli Teatteriyhdistys Metamorfoosi ry perustettiin. Heidän toimintatapansa ja - laajuus muotoutuvat edelleen. Markkinointinimenä on Teatteri Metamorfoosi. Aloitin opinnäytetyöprosessin keväällä 2005. Opinnäytetyö marraskuussa 2007. Työhön kuuluu kaksi kirjaa: kirjallinen osuus sekä produktiosuus, joka on graafinen ohjeisto. Näkökulmani työssä on Design Management (DeM). Läpi koko organisaation hallinnollisen ja tuotannollisen rakenteen katsova DeM on yritysjohdon työkalu. Käsitteen osatekijät ovat tuote, toimintaympäristö, käyttäytyminen ja viestintä. Graafinen suunnittelija on yksi tärkeä osa DeM-prosessin läpiviemistä, oman alueensa ammattilainen. DeM on ammattilaisten yhteistyötä ja operatiiviselle tasolle etenevää. DeM-tuloksia toiminnassaan ilmentää koko organisaatio. Tuloksia havainnoivat organisaatio itse sekä erityisesti sen asiakkaat ja muut sidosryhmät. Halusin kokeilla systemaattista DeM-prosessia asiakkaani kohdalla. Asiakkaani resurssien vuoksi näkökulmaani sisältyvän johtajavetoisuuden toteuttaminen oli mahdotonta ja paneuduimme vain viestinnän osa-alueeseen, etupäässä graafiseen ilmeeseen. Esittelen tässä työssä ilmesuunnittelun lähtökohtia ja vaiheita. Yhteistyöhön lähdimme asiakkaan identiteetin, arvojen, mission ja vision määrittelyllä. Osittain kuvitteellista DeM-prosessia mukaillen asiakkaan kanssa yhteistyössä koostamani, em. määrittelyjen tulokset sisältävä sanallinen aineisto löytyy kohdasta Liitteet. Rajasin opinnäytetyöprojektin tavoitteeksi visuaalisen ilmeen ja verkkosivujen valmistumisen. Loin prosessin aikana asiakkaalle yleisen visuaalisen ilmeen. Tein viestin lähettäjän ja vastaanottajien mielikuvia kartoittaneen kyselyn siihen mennessä valmistuneisiin visuaalisiin materiaaleihin perustuen. Kyselyn esittely ja tulosten esittely antaa asiakkaalle tietoa teatterinsa synnyttämistä mielikuvista. Prosessin kulun ja kyselyn esittelyn lisäksi pohdin yleisesti asiakkaiden resurssien, toimeksiannon laadun ja viestinnän osto-osaamisen vaikutuksia ja suhteita graafisen suunnittelijan tai muun viestinnän ammattilaisen työhön. Asiakkaan odotukset ja lähtotiedot eivät aina ole samalla tasolla kuin tekijällä. Viestinnän teko edellyttää tutustumista, luottamusta ja pitkäjänteistä työtä, molemminpuolista opettelua. Hyvät käytänteet kannattaa kirjata. Yrityskuvan kokonaishallinnan DeM-prosessi on vaativa. Tämän opinnäyteprosessin tuotokseen pohjaten toivon asiakkaan itsenäisesti toteuttavan vuosittain viestintävastaavan johdolla päivitettävän viestintäsuunnitelman. Myös tarkoituksenmukaisen laajuinen tuotteen, toimintaympäristön ja käyttäytymisen suunnittelun ja hallinnan suunnitelma on toiminnan laadun ja menestyksen vuoksi hyvä koostaa. Pelkkä graafinen ohjeiston olemassaolo ei takaa visuaalisen viestinnän laatua, sillä käytännön toimet ja sisältö ratkaisevat.
