Varhaiskasvattajat perhekoulussa : varhaiskasvattajien kokemuksia ja käsityksiä Keravan perhekoulusta ammatillisen osaamisen ja perhekoulun menetelmien näkökulmasta
Kiviranta, Heidi (2016)
Kiviranta, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115569
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää Keravalla keväällä 2016 perhekouluun osallistuneiden varhaiskasvattajien kokemuksia ja käsityksiä perhekoulusta ammatillisen osaamisen ja perhekoulun menetelmien näkökulmasta. Tutkielmani tavoitteena oli tuottaa tietoa Keravan kaupungin kasvatus- ja opetustoimelle perhekoulun merkityksestä varhaiskasvattajien ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Tutkielmani tulokset ovat sidoksissa tutkielman teoreettiseen viitekehykseen, joka koostuu varhaiskasvatuksen ja perhekoulun perusteista, varhaiskasvattajan ammatillisesta osaamisesta, reflektiosta ja asiantuntijuudesta.
Tutkielma oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin perhekouluun osallistuneilta kolmelta varhaiskasvattajalta teemahaastatteluilla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkielmani tulosten mukaan perhekoulun merkittävintä antia haastateltaville tarjosi reflektio muiden varhaiskasvattajien kanssa sekä vertaisoppiminen. Perhekoulusta saadun ammatillisen osaamisen jakamisen keinoiksi nähtiin vuorovaikutus ja sosiaalinen reflektio. Perhekoulun menetelmistä nousi esille positiivisen palautteen antaminen, huomiotta jättäminen, ennakointi ja struktuuri. Menetelmien soveltamisessa lähtökohtana tulee olla lasten tarpeet sekä menetelmien pedagoginen soveltaminen ja sisäistäminen. Menetelmien soveltamisen haasteina näyttäytyi henkilöstöresurssit, ympäristö- ja tilannetekijät, vertaistuen - sekä ajanpuute. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunnitellessa perhekoulun tulevia muotoja ja toimintamalleja Keravalla.
Tutkielma oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin perhekouluun osallistuneilta kolmelta varhaiskasvattajalta teemahaastatteluilla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkielmani tulosten mukaan perhekoulun merkittävintä antia haastateltaville tarjosi reflektio muiden varhaiskasvattajien kanssa sekä vertaisoppiminen. Perhekoulusta saadun ammatillisen osaamisen jakamisen keinoiksi nähtiin vuorovaikutus ja sosiaalinen reflektio. Perhekoulun menetelmistä nousi esille positiivisen palautteen antaminen, huomiotta jättäminen, ennakointi ja struktuuri. Menetelmien soveltamisessa lähtökohtana tulee olla lasten tarpeet sekä menetelmien pedagoginen soveltaminen ja sisäistäminen. Menetelmien soveltamisen haasteina näyttäytyi henkilöstöresurssit, ympäristö- ja tilannetekijät, vertaistuen - sekä ajanpuute. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunnitellessa perhekoulun tulevia muotoja ja toimintamalleja Keravalla.