Kuinka herättää tunteita ja luoda asiakkaisiin vaikuttavaa sisältöä?
Sammalinen, Jenny (2016)
Sammalinen, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215634
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarjoaa katsauksen ajankohtaiseen aiheeseen ja alustavan käsityksen siitä, mitä tunteita hyödyntävä sisältömarkkinointi on ja miten sitä kannattaa lähteä kehittämään. Tutkimus kiinnittää lukijan huomion asiakaslähtöiseen ja tunteita herättelevään sisältömarkkinointiin ja sen syihin sekä herättelee konkreettisin esimerkein markkinoivia tahoja kehittämään omia markkinoinnin lähtökohtiaan.
Sisältömarkkinointi on yhä kasvava markkinoinnin trendi, mutta sisältöjen määrän kasvaessa vaikeutuu myös massasta erottautuminen ja yleisön huomion kiinnittäminen. Markkinoijat pyrkivät aktivoimaan seuraajiaan sosiaalisessa mediassa saavuttaakseen yhä suuremman yleisön sisällöille ja brändille sen takana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota ideoita, kuinka markkinoija voi hyödyntää tunteita mahdollisimman systemaattisesti, ja suunnitella kehittämistyöpaja, jonka avulla ideat voitaisiin jalkauttaa markkinoivan tahon käytäntöön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rakennusyritys X, mutta työtä voi soveltaa ja hyödyntää kaikki markkinoivat tahot toimialasta riippumatta.
Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyön tutkimuskysymyksien teemoja ja aiheita jotka tukevat tutkimusta. Keskeisimmät teemat ovat sisältömarkkinointi, asiakkuuksien johtaminen ja asiakaslähtöinen markkinointi sekä digitalisoituvassa maailmassa yhä ajankohtaisempi tunnemarkkinointi ja erilaiset keinot herättää tunteita. Teoriaosuuden lisäksi teemoihin syvennyttiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa teemahaastatteluilla kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia suomalaisilta markkinointiyritysten asiantuntijoita ja ammattilaisia sekä tunteisiin erikoistuneelta psykologian alan edustajalta.
Tutkimuksen avulla koottiin teoriapohjaa tukevia näkemyksiä tunteiden hyödyntämisestä ja asiakkaan aktivoinnista sosiaalisessa mediassa, ja niiden riskeistä sekä sisältömarkkinoinnin kehittämisestä ja sisältöjen testaamisesta. Tuloksista ilmeni laadukkaan pohjatyön merkitys koko sisältömarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Kattavan asiakasymmärryksen pohjalta markkinoija voi valita oikeat kanavat, aiheet, keinot ja äänensävyt, joilla tunteita pyritään herättelemään. Kun markkinoija tuntee yleisönsä, vältytään myös riskeiltä kuten keinotekoisuudelta tai väärinymmärryksiltä, jotka voivat pahimmassa tapauksessa vahingoittaa markkinoivan brändin imagoa. Tunteita herättelevän markkinoinnin systemaattinen toteuttaminen on vaikeaa ja yksi riski on sen tehottomuus. Jotta viesti kiinnittää huomion ja saa aikaiseksi yleisöä aktivoivan reaktion, kannattaa markkinoijan testata sisällön toimivuutta ennen julkaisua.
Lopputuotoksena ideoitiin kehittämistyöpaja, jonka avulla voidaan markkinoivalle taholle tarjota paremmat lähtökohdat ymmärtää sisältömarkkinointia ja tunteiden herättämisen merkitystä sekä hyödyntää näitä omassa markkinointitoiminnassa.
Sisältömarkkinointi on yhä kasvava markkinoinnin trendi, mutta sisältöjen määrän kasvaessa vaikeutuu myös massasta erottautuminen ja yleisön huomion kiinnittäminen. Markkinoijat pyrkivät aktivoimaan seuraajiaan sosiaalisessa mediassa saavuttaakseen yhä suuremman yleisön sisällöille ja brändille sen takana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota ideoita, kuinka markkinoija voi hyödyntää tunteita mahdollisimman systemaattisesti, ja suunnitella kehittämistyöpaja, jonka avulla ideat voitaisiin jalkauttaa markkinoivan tahon käytäntöön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rakennusyritys X, mutta työtä voi soveltaa ja hyödyntää kaikki markkinoivat tahot toimialasta riippumatta.
Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyön tutkimuskysymyksien teemoja ja aiheita jotka tukevat tutkimusta. Keskeisimmät teemat ovat sisältömarkkinointi, asiakkuuksien johtaminen ja asiakaslähtöinen markkinointi sekä digitalisoituvassa maailmassa yhä ajankohtaisempi tunnemarkkinointi ja erilaiset keinot herättää tunteita. Teoriaosuuden lisäksi teemoihin syvennyttiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa teemahaastatteluilla kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia suomalaisilta markkinointiyritysten asiantuntijoita ja ammattilaisia sekä tunteisiin erikoistuneelta psykologian alan edustajalta.
Tutkimuksen avulla koottiin teoriapohjaa tukevia näkemyksiä tunteiden hyödyntämisestä ja asiakkaan aktivoinnista sosiaalisessa mediassa, ja niiden riskeistä sekä sisältömarkkinoinnin kehittämisestä ja sisältöjen testaamisesta. Tuloksista ilmeni laadukkaan pohjatyön merkitys koko sisältömarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Kattavan asiakasymmärryksen pohjalta markkinoija voi valita oikeat kanavat, aiheet, keinot ja äänensävyt, joilla tunteita pyritään herättelemään. Kun markkinoija tuntee yleisönsä, vältytään myös riskeiltä kuten keinotekoisuudelta tai väärinymmärryksiltä, jotka voivat pahimmassa tapauksessa vahingoittaa markkinoivan brändin imagoa. Tunteita herättelevän markkinoinnin systemaattinen toteuttaminen on vaikeaa ja yksi riski on sen tehottomuus. Jotta viesti kiinnittää huomion ja saa aikaiseksi yleisöä aktivoivan reaktion, kannattaa markkinoijan testata sisällön toimivuutta ennen julkaisua.
Lopputuotoksena ideoitiin kehittämistyöpaja, jonka avulla voidaan markkinoivalle taholle tarjota paremmat lähtökohdat ymmärtää sisältömarkkinointia ja tunteiden herättämisen merkitystä sekä hyödyntää näitä omassa markkinointitoiminnassa.