Potilassiirtoergonomia : sairaanhoitajaopiskelijoiden potilassiirtotaidot
Heikkilä, Essi (2016)
Heikkilä, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista potilassiirtoergonomiasta. Työn teoreettinen osuus koostuu ajankohtaisesta ja tutkitusta tiedosta, joka käsittelee potilassiirtoergonomiaa. Työn teoriaosuuden pohjalta sairaanhoitajaopiskelijoille järjestettiin potilassiirtoergonomiakoulutus. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälainen hyöty potilassiirtoergonomiakoulutuksesta oli opiskelijoille. Toinen opinnäytetyön tavoite oli antaa mahdollisia kehittämisehdotuksia koulussa tällä hetkellä annettavaan ergonomiaopetukseen.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin kahdella erillisellä kyselylomakkeella, kartoituskyselyllä ja palautekyselyllä. Tulokset analysointiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimukseen osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kartoituskyselyyn vastasi yhteensä 31 opiskelijaa ja palautekyselyyn 28 opiskelijaa.
Kartoituskyselyn tulosten mukaan opiskelijat olivat tietoisia erilaisista apuvälineistä. Sen sijaan apuvälineiden käytössä oli puutteita. Opiskelijat eivät osanneet kuvata erilaisia käyttötarkoituksia apuvälineille. Hoitajan ergonomiatietämystä opiskelijoilla oli hyvin. Kartoituskyselyistä kävi ilmi, että opiskelijoiden potilassiirtomenetelmien teoriatietämys oli heikkoa. Lähes kaikille opiskelijoille Durewall- ja kinesteettinen menetelmä olivat uusia.
Palautekyselyn tulosten mukaan potilassiirtoergonomiakoulutus koettiin hyvänä asiana. Koulutus toi paljon lisätietoa opiskelijoille niin apuvälineistä, ergonomiasta kuin myös potilassiirtomenetelmistä. Osalle opiskelijoista koulutus oli asioiden kertaamista, mutta hekin kokivat kertauksen olleen hyvästä. Palautekyselyistä kävi ilmi, että opiskelijat haluaisivat lisää ergonomiaopetusta opintoihinsa. Opetuksen toivottiin olevan enemmän käytännön harjoittelua ja asioiden kertaamista tietyn väliajoin.
Kehittämisehdotuksena on sairaanhoitajaopiskelijoiden koulussa saadun ergonomiaopetuksen kehittäminen. Kehittämistä voidaan tehdä panostamalla käytännön opetukseen ja harjoitteluun sekä sisältämällä ergonomiaopetusta muihin opintojaksokokonaisuuksiin, kuten esimerkiksi kirurgiseen hoitotyöhön. Toinen tapa kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden potilassiirtotaitoja on sisällyttää Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutus osaksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoja. Näin opiskelijoiden potilassiirtoergonomiataidot säilyisivät opintojen alusta valmistumiseen asti ja sitä kautta siirtyisivät työelämään.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin kahdella erillisellä kyselylomakkeella, kartoituskyselyllä ja palautekyselyllä. Tulokset analysointiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimukseen osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kartoituskyselyyn vastasi yhteensä 31 opiskelijaa ja palautekyselyyn 28 opiskelijaa.
Kartoituskyselyn tulosten mukaan opiskelijat olivat tietoisia erilaisista apuvälineistä. Sen sijaan apuvälineiden käytössä oli puutteita. Opiskelijat eivät osanneet kuvata erilaisia käyttötarkoituksia apuvälineille. Hoitajan ergonomiatietämystä opiskelijoilla oli hyvin. Kartoituskyselyistä kävi ilmi, että opiskelijoiden potilassiirtomenetelmien teoriatietämys oli heikkoa. Lähes kaikille opiskelijoille Durewall- ja kinesteettinen menetelmä olivat uusia.
Palautekyselyn tulosten mukaan potilassiirtoergonomiakoulutus koettiin hyvänä asiana. Koulutus toi paljon lisätietoa opiskelijoille niin apuvälineistä, ergonomiasta kuin myös potilassiirtomenetelmistä. Osalle opiskelijoista koulutus oli asioiden kertaamista, mutta hekin kokivat kertauksen olleen hyvästä. Palautekyselyistä kävi ilmi, että opiskelijat haluaisivat lisää ergonomiaopetusta opintoihinsa. Opetuksen toivottiin olevan enemmän käytännön harjoittelua ja asioiden kertaamista tietyn väliajoin.
Kehittämisehdotuksena on sairaanhoitajaopiskelijoiden koulussa saadun ergonomiaopetuksen kehittäminen. Kehittämistä voidaan tehdä panostamalla käytännön opetukseen ja harjoitteluun sekä sisältämällä ergonomiaopetusta muihin opintojaksokokonaisuuksiin, kuten esimerkiksi kirurgiseen hoitotyöhön. Toinen tapa kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden potilassiirtotaitoja on sisällyttää Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutus osaksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoja. Näin opiskelijoiden potilassiirtoergonomiataidot säilyisivät opintojen alusta valmistumiseen asti ja sitä kautta siirtyisivät työelämään.