Toiminnallinen hevoskerho lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehityksen tukemiseksi
Ali-Alha, Mirkka; Andström, Oskari; Lehtonen, Asta (2016)
Ali-Alha, Mirkka
Andström, Oskari
Lehtonen, Asta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315714
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 5-8 vuotiaille lapsille heidän itsetuntoaan ja tunnetaitojaan tukevaa sosiaalipedagogista hevoskerhotoimintaa. Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutustyö tapahtui Espoossa ja Kirkkonummella, yhteistyössä Ratsutila Wiknerin kanssa. Hevoskerho järjestettiin viitenä arkipäivänä. Hevoskerholaiset osallistuivat ratsastustuntien lisäksi, erilaisiin itsetuntoa ja tunnetaitoja tukeviin harjoituksiin sekä sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan talliympäristössä. Projektin suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2016 ja hevoskerho järjestettiin elokuussa 2016.
Hevostoimintakerhon tavoitteena oli lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehittymisen tukeminen sosiaalipedagogisen hevostoiminnan keinoin. Hevoskerhon toiminnoissa käytimme myös ryhmässä toimimista, kehollista ja kuvallista ilmaisua, tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä onnistumisen kokemusten tarjoamista. Yhtenä tavoitteena oli myös kehittää omia ryhmänohjaustaitojamme.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu 5-8 vuotiaiden lasten kehityksen teoriasta, itsetunnon ja tunnetaitojen kehityksestä ja niiden tukemisesta sekä sosiaalipedagogiikasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Itsetunnon ja tunnetaitojen tukeminen kulkee hevoskerhon toimintojen taustalla. Hevoskerho suunniteltiin niin, että ensimmäisellä toteutuskerralla tavoitteena oli tulla tutuksi ryhmän, ohjaajien sekä talliympäristön kanssa. Tällöin myös valmistettiin jokaiselle ryhmäläiselle oma keppihevonen, joka kulkisi lasten mukana koko hevoskerhon ajan. Seuraavilla kolmella toteutuskerralla keskityttiin tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen, sekä lasten itseilmaisun, luovuuden ja tunnetaitojen tukemiseen. Viimeisellä toteutuskerralla tavoitteena oli tarjota lapsille onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa itsetuntoa ryhmätoiminnan ja seikkailuradan avulla. Kaikki toiminnot oli suunniteltu tukemaan lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehitystä.
Opinnäytetyöprosessin onnistumista arvioitiin lapsilta saadun ryhmäpalautteen, vanhemmilta saadun palautteen sekä ryhmänohjaajien omien havaintojen ja itsearviointien pohjalta. Arvioinnissa tärkeänä osana olivat hevoskerhoon osallistuneiden lasten ajatukset toiminnan onnistuneisuudesta. Toteutuksen jälkeen voidaan todeta, että luomamme hevoskerho tuki lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehitystä. Itsearvioinneista ja ryhmänohjaajien tekemistä havainnoista selviää, että päiväkohtaiset tavoitteet saavutettiin ja kerho oli kokonaisuudessaan onnistunut.
Hevostoimintakerhon tavoitteena oli lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehittymisen tukeminen sosiaalipedagogisen hevostoiminnan keinoin. Hevoskerhon toiminnoissa käytimme myös ryhmässä toimimista, kehollista ja kuvallista ilmaisua, tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä onnistumisen kokemusten tarjoamista. Yhtenä tavoitteena oli myös kehittää omia ryhmänohjaustaitojamme.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu 5-8 vuotiaiden lasten kehityksen teoriasta, itsetunnon ja tunnetaitojen kehityksestä ja niiden tukemisesta sekä sosiaalipedagogiikasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Itsetunnon ja tunnetaitojen tukeminen kulkee hevoskerhon toimintojen taustalla. Hevoskerho suunniteltiin niin, että ensimmäisellä toteutuskerralla tavoitteena oli tulla tutuksi ryhmän, ohjaajien sekä talliympäristön kanssa. Tällöin myös valmistettiin jokaiselle ryhmäläiselle oma keppihevonen, joka kulkisi lasten mukana koko hevoskerhon ajan. Seuraavilla kolmella toteutuskerralla keskityttiin tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen, sekä lasten itseilmaisun, luovuuden ja tunnetaitojen tukemiseen. Viimeisellä toteutuskerralla tavoitteena oli tarjota lapsille onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa itsetuntoa ryhmätoiminnan ja seikkailuradan avulla. Kaikki toiminnot oli suunniteltu tukemaan lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehitystä.
Opinnäytetyöprosessin onnistumista arvioitiin lapsilta saadun ryhmäpalautteen, vanhemmilta saadun palautteen sekä ryhmänohjaajien omien havaintojen ja itsearviointien pohjalta. Arvioinnissa tärkeänä osana olivat hevoskerhoon osallistuneiden lasten ajatukset toiminnan onnistuneisuudesta. Toteutuksen jälkeen voidaan todeta, että luomamme hevoskerho tuki lasten itsetunnon ja tunnetaitojen kehitystä. Itsearvioinneista ja ryhmänohjaajien tekemistä havainnoista selviää, että päiväkohtaiset tavoitteet saavutettiin ja kerho oli kokonaisuudessaan onnistunut.