Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Poikkeustilanteiden hallinnan kehittäminen Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Haapanen, Marko (2016)

Avaa tiedosto
ONT_Haapanen_2016.pdf (1.731Mt)
Lataukset: 


Haapanen, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715798
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tarkoituksena on tutkia Helsinki-Vantaan lentoaseman poikkeustilanneprosessien jalkautumista lentoasemaorganisaatiossa ja löytää kehittämiskohteita poikkeustilanteiden hallintaan liittyen. Tavoitteena oli kartoittaa miten hyvin käytössä olevat operatiiviset ohjeet sekä poikkeustilanteisiin liittyvät prosessit tunnetaan organisaatiossa ja mikä on niiden vaikuttavuus. Helsinki-Vantaan lentoasema on usean liikennemuodon kohtauspaikka; lentoasema-alueella sijaitsevat Kehäradan kaksi juna-asemaa, Suomen suurin taksiasema sekä Suomen toiseksi suurin linja-autoasema. Näiden asemien tehtävänä on syöttää matkustajia lentoterminaaliin sekä viedä matkustajia pois lentoasemalta. Kansainvälinen lentoaseman muodostuu siis hyvin monista toiminnoista, joiden on toimittava ympäri vuorokauden. Lentoaseman operatiivista toimintaa ylläpitää 11 operatiivista toimintayksikköä, jotka vastaavat lentoasemapalveluiden sujuvuudesta vuoden jokaisen päivän jokaisena tuntina. Edellä kuvattu kokonaisuus on altis monille erilaisille häiriöille, niin sisäisille kuin ulkoisille. Tästä johtuen lentoasemaorganisaatio on valmistautunut reagoimaan erilaisiin häiriötilanteisiin suunnitelmilla, ohjeilla, harjoituksilla sekä operatiivisella johtamisvalmiudella. Lentoasema kehittyy ja kasvaa voimakkaasti vuoteen 2020 asti ja siitä johtuen poikkeustilanneprosesseja on kehitettävä samanaikaisesti. Opinnäytteeni tehtävä on tutkia sekä kehittää lentoasemanorganisaation valmiutta vastata poikkeus- ja häiriötilanteisiin nyt sekä tulevaisuudessa.

Työni tutkimusosuus jakautui neljään osaan. Tein kirjallisuuslähteisiin perustuvan tutkielman poik-keustilannejohtamiseen liittyen, jossa tutkin teoriaan pohjautuen poikkeustilannejohtamista sekä siihen liittyviä prosesseja. Kirjallisuuslähteistä pyrin löytämään tavoitteita, joihin lentoaseman olisi syytä pyrkiä. Lentoaseman olemassa olevia prosesseja sekä niiden jalkautumista tutkin kolmella erillisellä tutkimuksella; palvelutyytyväisyystutkimus lentoaseman operaatiokeskuksen (APOC) toiminnasta, johdon ja päälliköiden haastattelututkimus sekä poikkeustilanneprosesseja käsittelevä verkkokysely koko organisaatiolle. Näiden tutkimustulosten perusteella pystyin löytämään useita kehittämiskohteita, jotka liittyivät mm. poikkeustilanneprosesseihin, poikkeustilanneviestintään sekä tilannekuvaan. Tutkimustulosten perusteella ongelmat eivät olleet niinkään prosesseissa tai työkaluissa itsessään, vaan kehittämistarpeet liittyivät koulutukseen, harjoituksiin sekä toimintamallien jalkautumiseen organisaatiossa. Näiden lisäksi työni puitteissa kehitimme uusia työkaluja tilannekuvan jakamisen tueksi ja niihin liittyvät projektit ovat kohta käyttöönottovaiheessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste