JOKA NUOREN ENSIAPUTAIDOT : Ensiapukoulutus Pyhäselän koulun 9.-luokkalaisille
Martiskainen, Lotta; Piippo, Tiina (2016)
Martiskainen, Lotta
Piippo, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116050
Tiivistelmä
Ensiavulla tarkoitetaan sairastuneelle tai loukkaantuneelle annettavaa apua jo tapah-tumapaikalla. Ensiavulla pyritään turvaamaan loukkaantuneen tai sairastuneen perus-elintoiminnot ja estämään tilan paheneminen. Yleensä paikalle sattunut ensiavun an-taja on maallikko. Maallikkoauttajalla on merkittävä rooli ensiapujärjestelmän käynnis-tämisessä, joka alkaa hätäilmoituksen tekemisellä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa nuorten taitoja ensiaputilanteissa jär-jestetyn koulutuksen avulla. Tehtävänä oli järjestää koulutuspäivä, joka toteutettiin Py-häselän koululla koulun 9. luokan oppilaille. Koulutuspäivä sisälsi lyhyen teoriaope-tuksen sekä toimintarasteja, joiden aiheina olivat peruselvytys, defibrillaattorin käyttä-minen sekä erilaisten haavojen sitominen. Koulutusmateriaali jäi koululle käytettäväksi, jotta sitä voitaisiin hyödyntää jatkossa muiden luokkien ensiapuopetuksessa.
Palautteiden perusteella koulutus koettiin tärkeäksi, ajankohtaiseksi ja hyödylliseksi. Vastaavia koulutuksia ei oltu Pyhäselän koululla aiemmin toteutettu, mutta oppilaat sekä opettajat toivoivat jatkossa koulutuksia olevan enemmän säännöllisin väliajoin. Jatkokehitysideana vastaavanlaisen koulutuksen voisi järjestää samalla koululla eri aiheista sisältäen myös kertauksen tämän koulutuksen aiheista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa nuorten taitoja ensiaputilanteissa jär-jestetyn koulutuksen avulla. Tehtävänä oli järjestää koulutuspäivä, joka toteutettiin Py-häselän koululla koulun 9. luokan oppilaille. Koulutuspäivä sisälsi lyhyen teoriaope-tuksen sekä toimintarasteja, joiden aiheina olivat peruselvytys, defibrillaattorin käyttä-minen sekä erilaisten haavojen sitominen. Koulutusmateriaali jäi koululle käytettäväksi, jotta sitä voitaisiin hyödyntää jatkossa muiden luokkien ensiapuopetuksessa.
Palautteiden perusteella koulutus koettiin tärkeäksi, ajankohtaiseksi ja hyödylliseksi. Vastaavia koulutuksia ei oltu Pyhäselän koululla aiemmin toteutettu, mutta oppilaat sekä opettajat toivoivat jatkossa koulutuksia olevan enemmän säännöllisin väliajoin. Jatkokehitysideana vastaavanlaisen koulutuksen voisi järjestää samalla koululla eri aiheista sisältäen myös kertauksen tämän koulutuksen aiheista.