”TÄÄLTÄ TULLAAN YLÄKOULU!” : Nivelvaiheen tukimalli alakoulusta yläkouluun siirtymiseen Liperin koulussa.
Willman, Ann-Mari (2016)
Willman, Ann-Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116062
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uudenlainen, pitkäkestoinen tukimalli siirtymävaiheeseen alakoulusta yläkouluun, kuudennelta luokalta seitsemännelle. Toimintaan osallistuivat kuudennen luokan oppilaiden lisäksi joustavan perusopetuksen, eli Jopo-luokan oppilaat. Kantavana ajatuksena toiminnassa oli tarjota mahdollisuus eri-ikäisten oppilaiden vuorovaikutukselle ja yhdessä toimimiselle, sekä sitä kautta antaa uudenlaisia kokemuksia ja oppimistilanteita. Samalla toiminta tuki oppilaiden osallisuutta ja lisäsi koulun toimintakulttuurin yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Liperin koulu, ja kehitelty malli ja sen toiminnot on suunniteltu yhteistyössä oppilaiden kanssa. Osallistamisen menetelminä tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty sosiokulttuurisen innostamisen ja Vaikuta!- menetelmän periaatteita. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty innostamisen lisäksi ryhmäkeskustelua ja havainnointia, jotka toimivat toiminnallisten menetelmien ohella myös arviointimenetelminä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen tukimallin kuvaukseen on kuvattu prosessin vaiheet ja koottu ideoita yhteistyötä ja ryhmähenkeä tukevista peleistä ja leikeistä, joita tämän kaltaisessa toiminnassa voi hyödyntää. Toiminta sai osallistuneilta oppilailta positiivista palautetta ja se koettiin hyödylliseksi. Myös tuotoksen sisältöön ja ulkoasuun oltiin koululla tyytyväisiä ja sitä pidettiin helposti luettavana ja käyttökelpoisena työvälineenä. Jatkossa malli tulee tukioppilaiden käyttöön hyödynnettäväksi ryhmäyttämistoiminnassa ja tulevaisuudessa tavoitteena on laajentaa toiminta myös Liperin kunnan kyläkouluille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Liperin koulu, ja kehitelty malli ja sen toiminnot on suunniteltu yhteistyössä oppilaiden kanssa. Osallistamisen menetelminä tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty sosiokulttuurisen innostamisen ja Vaikuta!- menetelmän periaatteita. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty innostamisen lisäksi ryhmäkeskustelua ja havainnointia, jotka toimivat toiminnallisten menetelmien ohella myös arviointimenetelminä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen tukimallin kuvaukseen on kuvattu prosessin vaiheet ja koottu ideoita yhteistyötä ja ryhmähenkeä tukevista peleistä ja leikeistä, joita tämän kaltaisessa toiminnassa voi hyödyntää. Toiminta sai osallistuneilta oppilailta positiivista palautetta ja se koettiin hyödylliseksi. Myös tuotoksen sisältöön ja ulkoasuun oltiin koululla tyytyväisiä ja sitä pidettiin helposti luettavana ja käyttökelpoisena työvälineenä. Jatkossa malli tulee tukioppilaiden käyttöön hyödynnettäväksi ryhmäyttämistoiminnassa ja tulevaisuudessa tavoitteena on laajentaa toiminta myös Liperin kunnan kyläkouluille.