Käsihygieniakoulutuksen merkitys hoitotyössä
Kinnunen, Jonna (2016)
Kinnunen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan aseptisen toiminnan toteutumista päivittäisessä hoitotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää hoitohenkilökunnan tietoja käsihygieniasuosituksista ja käsityksiä suositusten mukaisen käsihygienian toteutumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa hyvästä käsihygieniasta sekä lisätä käsidesinfektion käyttöä jokaisessa hoitoyksikössä. Lisäksi työssä kerättiin tietoa, edistävätkö käsihygieniaan liittyvät interventiot henkilökunnan käsihygienia-aktiivisuutta.
Työn toimeksiantajana oli Lohjan kaupunki. Kohderyhmänä oli Lohjan kaupungin hoitohenkilökunta eri hoitoyksiköistä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvantitatiivisella menetelmillä ja kyselylomakkeella. Opinnäytetyön tekijä esitti Lohjan kaupungin kolmelle eri hoitoyksikölle viisi erilaista käsihygieniaan liittyvää interventiota, joiden tarkoitus oli tuottaa tietoa hyvästä käsihygieniasta. Mukana oli myös verrokkiryhmä, joille ei esitetty käsihygieniaan liittyviä interventioita. Verrokkiryhmään kuului Lohjan kaupungin kolme eri hoitoyksikköä.
Mittarina käytettiin ”Käsihygienian toteutuminen hoitajien tiedot ja käsitykset käsihygieniasuositusten mukaisen käsihygienian toteutumisesta”, jonka on kehittänyt Routamaa (2007) pro graduaan varten. Kyselylomakkeet lähetettiin hoitohenkilökunnalle sähköisesti. Työ analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Kyselylomakkeiden (N= 51) tulosten perusteella voitiin todeta, että molempien ryhmien hoitohenkilökunnan tiedot ja käsitykset käsihygieniasuositusten mukaisen käsihygienian toteutumisesta ovat hyvät. Molempien hoitohenkilökuntaryhmien suurimpia haasteita käsihygienian toteutumiselle olivat kiire, välinpitämättömyys, tietämättömyys ja käsidesinfektion saatavuus.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että käsihygienia interventioita saaneella ryhmällä oli parempi tietämys hyvästä käsihygieniasta. Mittarin avulla saatiin varmuus, että käsihygieniaan liittyvät interventiot lisäsivät hoitohenkilökunnan käsihygienian tietämystä.
Työn toimeksiantajana oli Lohjan kaupunki. Kohderyhmänä oli Lohjan kaupungin hoitohenkilökunta eri hoitoyksiköistä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvantitatiivisella menetelmillä ja kyselylomakkeella. Opinnäytetyön tekijä esitti Lohjan kaupungin kolmelle eri hoitoyksikölle viisi erilaista käsihygieniaan liittyvää interventiota, joiden tarkoitus oli tuottaa tietoa hyvästä käsihygieniasta. Mukana oli myös verrokkiryhmä, joille ei esitetty käsihygieniaan liittyviä interventioita. Verrokkiryhmään kuului Lohjan kaupungin kolme eri hoitoyksikköä.
Mittarina käytettiin ”Käsihygienian toteutuminen hoitajien tiedot ja käsitykset käsihygieniasuositusten mukaisen käsihygienian toteutumisesta”, jonka on kehittänyt Routamaa (2007) pro graduaan varten. Kyselylomakkeet lähetettiin hoitohenkilökunnalle sähköisesti. Työ analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Kyselylomakkeiden (N= 51) tulosten perusteella voitiin todeta, että molempien ryhmien hoitohenkilökunnan tiedot ja käsitykset käsihygieniasuositusten mukaisen käsihygienian toteutumisesta ovat hyvät. Molempien hoitohenkilökuntaryhmien suurimpia haasteita käsihygienian toteutumiselle olivat kiire, välinpitämättömyys, tietämättömyys ja käsidesinfektion saatavuus.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että käsihygienia interventioita saaneella ryhmällä oli parempi tietämys hyvästä käsihygieniasta. Mittarin avulla saatiin varmuus, että käsihygieniaan liittyvät interventiot lisäsivät hoitohenkilökunnan käsihygienian tietämystä.