Soittajan ja säveltäjän vuorovaikutus sävellysprosessissa
Korja, Esa (2007)
Korja, Esa
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä soittajan ja säveltäjän vuorovaikutusta vuoden kestävässä sävellysprosessissa, johon pääsin itse osallistumaan soittajana. Opinnäytetyöni on myös kertomus siitä, minkälaisen matkan Miikka Kallion sävellys Sonaatti sellolle ja pianolle koki sen alkuvaiheista keväästä 2006 siihen hetkeen, kun se kantaesitettiin päättöresitaalissani 25.1.2007. Kerron sävellysprosessin eri vaiheista omasta sekä säveltäjän näkökulmasta. Peilaan tutkimukseni kirjallisuutta omakohtaisiin kokemuksiini soittajana sävellysprosessin eri vaiheissa. Haluan tuoda esiin soittajan näkökulman tutkiessani sävellysprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kirjallisuusosassa selvitän säveltäjän ja soittajan suhdetta sävellykseen barokin ajoista tähän päivään. Kerron, kuinka esittäjäkeskeisessä kulttuurissamme esittäjäkeskeisyys tekee esittäjästä usein sävellystä ja säveltäjää tärkeämmän. Valotan, miten aikamme säveltäjät kokevat säveltämisen tänä päivänä. Soitinnus ja soittimen äärirajat ovat muuttuneet erilaisiksi aikojen saatossa. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössäni ovat tekijä ja tekijyys. Kuvailen niitä ennen ja nyt. Tekijä ja tekijyys ilmenevät musiikkialalla hyvin monella tavoin. Täten rajaan käsitteet ja niiden tarkastelun koskemaan lähinnä säveltäjää ja soittajaa, sekä näiden suhteita toisiinsa. Pohdin sitä, voiko säveltäjä olla soittaja ja soittaja säveltäjä. Tuon julki tekijän ja tekijyyden muuttumista tilanteen ja toiminnan mukaan. Kerron esittäjästä sekä säveltäjän ja soittajan rooleista ja näiden suhteista toisiinsa. Analysoin teosta myös hieman pintaa syvemmältä. Painotan säveltäjän ja soittajan kommunikoinnin ja sosiaalisen kanssakäymisen merkitystä teokselle. Kerron siitä, miten molemmat kokivat sävellysprosessin omalla kohdallaan. Puhun tieto-tekniikan tuomista hyödyistä ja haitoista prosessissa. Pohdin omaa kehitystäni muusikkona sekä säveltäjän kehitystä säveltäjänä sävellysprosessissa. Pohdin sitä, vaikuttiko soittaja sävellyksen syntyyn sellistin näkökulmasta. Johtopäätöksinä totesin, että vaikutus näkyi lähinnä tulkinnan ja esitysmerkintöjen kautta. Tuon julki omat sekä säveltäjän kokemukset konserteista.