Yritys X:n liiketoiminnan kehittäminen
Hyvönen, Judy (2016)
Hyvönen, Judy
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan nykytilaa, löytää tärkeimmät kehittämiskohteet ja miettiä näihin toimenpide-eh-dotuksia tai ohjeistusta. Liiketoiminnan kehittäminen on tärkeää yritystoiminnan jatkumisen ja toiminnan mahdollisen laajentamisen kannalta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin yrittäjää haastattelemalla. Haastattelussa käytettiin avoimia kysymyksiä, joihin yrittäjä vastasi kirjallisesti, mutta vastaukset käytiin vielä yhdessä läpi erillisessä keskustelussa. Yrityksen nykytilasta tehtiin haastattelun perusteella SWOT-analyysi. Teoreettinen tietoperusta koottiin liiketalouden alan kirjallisuudesta sekä muusta liike-toimintaa käsittelevästä aineistosta. Teoriaosassa käsitellään niitä liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä osa-alueita, jotka nousivat esille kehittämiskohteina yrittäjän haastattelussa.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajayritykselle löydettiin kolme kehittämiskohdetta, joista markkinointi ja rekrytointi olivat tärkeimmät ja toiminnan kannalta ajankohtaisimmat. Näiden kehittämiseen ja toteutukseen esitetään erilaisia vaihtoehtoja ja ohjeita yrittäjälle.
Opinnäytetyön aikana todettiin, että yritystoimintaan liittyvää ohjeistusta ja palveluja on tarjolla runsaasti. Esimerkiksi internetissä on saatavilla valmiita pohjia työsopimusta tai liiketoimintasuunnitelmaa varten, joita voi hyödyntää ja samalla säästää aikaa hallinnollisesta työstä yrityksen toiminnan johtamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin yrittäjää haastattelemalla. Haastattelussa käytettiin avoimia kysymyksiä, joihin yrittäjä vastasi kirjallisesti, mutta vastaukset käytiin vielä yhdessä läpi erillisessä keskustelussa. Yrityksen nykytilasta tehtiin haastattelun perusteella SWOT-analyysi. Teoreettinen tietoperusta koottiin liiketalouden alan kirjallisuudesta sekä muusta liike-toimintaa käsittelevästä aineistosta. Teoriaosassa käsitellään niitä liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä osa-alueita, jotka nousivat esille kehittämiskohteina yrittäjän haastattelussa.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajayritykselle löydettiin kolme kehittämiskohdetta, joista markkinointi ja rekrytointi olivat tärkeimmät ja toiminnan kannalta ajankohtaisimmat. Näiden kehittämiseen ja toteutukseen esitetään erilaisia vaihtoehtoja ja ohjeita yrittäjälle.
Opinnäytetyön aikana todettiin, että yritystoimintaan liittyvää ohjeistusta ja palveluja on tarjolla runsaasti. Esimerkiksi internetissä on saatavilla valmiita pohjia työsopimusta tai liiketoimintasuunnitelmaa varten, joita voi hyödyntää ja samalla säästää aikaa hallinnollisesta työstä yrityksen toiminnan johtamiseen.