Työelämävalmiuksien tärkeys ja niiden kehittyminen liiketalouden projektioppimisympäristössä
Salonen, Outi (2016)
Salonen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työelämävalmiuksien tärkeyttä työelämässä sekä niiden kehittymistä Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään liiketalouden projektioppimisympäristössä. Tavoitteena oli pystyä tunnistamaan ne työelämävalmiudet, joihin tulee kiinnittää jatkossa huomiota koulutuksen kehittämisessä. Tutkimalla nykyistä projektioppimisympäristöä, saadaan tärkeää tietoa projektioppimisen ja –johtamisen näkökulmasta. Tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan eli Laurea-ammattikorkeakoulun projektijohtamisen koulutuksen kehittämisessä tulevaisuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee työelämässä tarvittavaa osaamista, työelämävalmiuksien luokittelua ja osaamistarpeiden muutoksia yleisesti sekä liiketalouden näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään ammattikorkeakoulun roolia työelämävalmiuksien kehittäjänä perehtymällä Laurea-ammattikorkeakoulun pedagogiikkaan sekä Hyvinkään kampuksen liiketalouden opetussuunnitelmaan ja projektioppimisympäristöön.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkielma. Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla toukokuussa 2016 ja sen kohderyhminä olivat Laurean Hyvinkään kampuksen liiketalouden projektioppimisympäristön jo valmistuneet tai valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat sekä liiketalouden alan työelämäedustajat. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse sekä sosiaalista mediaa hyödyntäen vastaajille. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitettiin suorina jakaumina ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin myös ristiintaulukointia. Ristiintaulukoinnilla selvitettiin vastaajaryhmien työelämävalmiuksien tärkeyden arvioiden eroja ja opiskelijavastaajien työelämävalmiuksien kehittymisen eroja tärkeyteen verrattuna.
Tulokset osoittavat, että erityisesti yleiset ja ammattiosaamisen kehittämisen piiriin kuuluvat työelämävalmiudet koetaan erittäin tärkeiksi. Tuloksista erottui kymmenen erittäin tärkeää työelämävalmiutta, joita ovat muun muassa ongelmanratkaisutaidot, itsenäinen työskentely, ajan hallinta ja oppimiskyky. Projektioppimisympäristössä hyvin kehittyneitä työelämävalmiuksia ovat muun muassa projektinhallintataidot, organisointitaidot, tiimityöskentelytaidot sekä markkinointiosaaminen. Kehittämistä vaativia valmiuksia ovat muun muassa yrittäjyysosaaminen, teknologinen osaaminen, alaistaidot sekä taloushallinnon osaaminen.
Tutkimuksen avulla saatiin kattava kuva työelämävalmiuksien tärkeydestä sekä niiden kehittymisestä. Tulosten perusteella on laadittu taulukko, josta ilmenee työelämävalmiuksien opetuksen kehittämisen tarve. Johtopäätökset on rakennettu tietoperustaan pohjaten ja kehittämisehdotukset ovat hyvin perusteltuja. Tutkimus osoittautui tärkeäksi opetussuunnitelmien laadinnassa, joten tutkimus olisi syytä uusia säännöllisesti, jotta kehityskohteisiin reagoida ajantasaisesti.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee työelämässä tarvittavaa osaamista, työelämävalmiuksien luokittelua ja osaamistarpeiden muutoksia yleisesti sekä liiketalouden näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään ammattikorkeakoulun roolia työelämävalmiuksien kehittäjänä perehtymällä Laurea-ammattikorkeakoulun pedagogiikkaan sekä Hyvinkään kampuksen liiketalouden opetussuunnitelmaan ja projektioppimisympäristöön.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkielma. Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla toukokuussa 2016 ja sen kohderyhminä olivat Laurean Hyvinkään kampuksen liiketalouden projektioppimisympäristön jo valmistuneet tai valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat sekä liiketalouden alan työelämäedustajat. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse sekä sosiaalista mediaa hyödyntäen vastaajille. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitettiin suorina jakaumina ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin myös ristiintaulukointia. Ristiintaulukoinnilla selvitettiin vastaajaryhmien työelämävalmiuksien tärkeyden arvioiden eroja ja opiskelijavastaajien työelämävalmiuksien kehittymisen eroja tärkeyteen verrattuna.
Tulokset osoittavat, että erityisesti yleiset ja ammattiosaamisen kehittämisen piiriin kuuluvat työelämävalmiudet koetaan erittäin tärkeiksi. Tuloksista erottui kymmenen erittäin tärkeää työelämävalmiutta, joita ovat muun muassa ongelmanratkaisutaidot, itsenäinen työskentely, ajan hallinta ja oppimiskyky. Projektioppimisympäristössä hyvin kehittyneitä työelämävalmiuksia ovat muun muassa projektinhallintataidot, organisointitaidot, tiimityöskentelytaidot sekä markkinointiosaaminen. Kehittämistä vaativia valmiuksia ovat muun muassa yrittäjyysosaaminen, teknologinen osaaminen, alaistaidot sekä taloushallinnon osaaminen.
Tutkimuksen avulla saatiin kattava kuva työelämävalmiuksien tärkeydestä sekä niiden kehittymisestä. Tulosten perusteella on laadittu taulukko, josta ilmenee työelämävalmiuksien opetuksen kehittämisen tarve. Johtopäätökset on rakennettu tietoperustaan pohjaten ja kehittämisehdotukset ovat hyvin perusteltuja. Tutkimus osoittautui tärkeäksi opetussuunnitelmien laadinnassa, joten tutkimus olisi syytä uusia säännöllisesti, jotta kehityskohteisiin reagoida ajantasaisesti.