Ammatillisen perustutkinnon keskeytyminen
Koivula, Anna (2016)
Koivula, Anna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää Kouvolan Ohjaamolle uusia tapoja tukea ja ohjata keskeyttämisuhassa olevia Kouvolan seudun ammattiopiston opiskelijoita. Tutkimuksessa pyritään selvittämään opiskelijoiden omia mielipiteitä siihen, kuinka koulu tai koulun muu yhteistyötaho voisi oikeanlaisella tuella ja ohjauksella estää koulun keskeytymisen. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitkä ovat Kouvolan seudun ammattiopiston tämänhetkiset tukitoimet keskeyttämisuhassa oleville opiskelijoille.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedon keruussa painotettiin keskustelua haastateltavien kanssa eikä käytetä mittausvälineitä. Tutkimusaineisto koostuu jo tutkinnon keskeyttäneiden nuorten teemahaastattelujen pohjalta kootusta aineistosta sekä Kouvolan seudun ammattiopiston henkilökunnan jäsenen kertomuksista heidän nykyisistä tukitoimistaan.
Tutkimus osoittaa, että ammatillisen tutkinnon keskeyttäminen johtuu usein yksilöllisen tuen puutteellisuudesta. Tuloksien mukaan opiskelijat tarvitsevat tukea erityisesti opinnoissa mukana pysymisessä nopean opiskelutahdin ja oma-aloitteisen opiskelutyylin vuoksi, keskittymishäiriöiden tuomissa vaikeuksissa sekä väärän alavalinnan tuomissa motivaatio-ongelmissa.
Tuloksista voidaan päätellä, että nuorten opintoihin liittyvissä ongelmissa ohjaajat, jotka auttaisivat opiskelijaa pysymään mukana opinnoissa, olisivat tarpeellisia. Lisäksi tuloksista voi päätellä, että vääriä alavalintoja voitaisiin ehkäistä peruskoulussa aikaisemmalla perehtymisellä eri aloihin, ja tarvittaessa lisäämällä miettimisaikaa kymppiluokan suorittamisella.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedon keruussa painotettiin keskustelua haastateltavien kanssa eikä käytetä mittausvälineitä. Tutkimusaineisto koostuu jo tutkinnon keskeyttäneiden nuorten teemahaastattelujen pohjalta kootusta aineistosta sekä Kouvolan seudun ammattiopiston henkilökunnan jäsenen kertomuksista heidän nykyisistä tukitoimistaan.
Tutkimus osoittaa, että ammatillisen tutkinnon keskeyttäminen johtuu usein yksilöllisen tuen puutteellisuudesta. Tuloksien mukaan opiskelijat tarvitsevat tukea erityisesti opinnoissa mukana pysymisessä nopean opiskelutahdin ja oma-aloitteisen opiskelutyylin vuoksi, keskittymishäiriöiden tuomissa vaikeuksissa sekä väärän alavalinnan tuomissa motivaatio-ongelmissa.
Tuloksista voidaan päätellä, että nuorten opintoihin liittyvissä ongelmissa ohjaajat, jotka auttaisivat opiskelijaa pysymään mukana opinnoissa, olisivat tarpeellisia. Lisäksi tuloksista voi päätellä, että vääriä alavalintoja voitaisiin ehkäistä peruskoulussa aikaisemmalla perehtymisellä eri aloihin, ja tarvittaessa lisäämällä miettimisaikaa kymppiluokan suorittamisella.