Designing a Digital Wellbeing Service Concept for Families with Children
Turunen, Susanna (2016)
Turunen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lapsiperheille suunnattu, digitaalinen hyvinvointipalvelu. Helsingin kaupungin tarjoamaa Perheentuki-palvelua käytettiin suunnittelun lähtökohtana. Opinnäytetyön kautta pyrittiin saavuttamaan syvällinen ymmärrys perheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvistä tarpeista, tavoitteista, motiiveista ja käyttäytymismalleista sekä tunnistamaan keinoja asiakaskokemuksen kehittämiseksi huomioiden sosiaalisten ja teknologisten trendien sekä kevyen tunnistusmenetelmien tarjoamat mahdollisuudet.
Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta perustui palvelumarkkinointiin ja -johtamiseen, soveltaen ihmiskeskeisen suunnittelun menetelmiä, kuten palvelumuotoilua, muotoiluajattelua, tavoitekeskeistä suunnittelua ja tulevaisuuden ennakointia konseptin kehittämisessä. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoiluprosessia, jossa yhdistettiin Double Diamond ja tavoitekeskeisen suunnittelun prosessit. Prosessiin sisältyi kolme vaihetta: tutkimus, määrittely ja kehitys.
Tutkimusvaiheessa hyödynnettiin mm. asiantuntijahaastatteluja, verkkokyselyä, muotoiluluotainmenetelmää sekä asiakkaiden kontekstihaastatteluja. Tiedon analysointi ja mallintaminen toteutettiin määrittelyvaiheessa avoimen ja valikoivan koodauksen sekä affiniteettikaavioiden avulla. Opinnäytetyössä määriteltiin iteratiivisen prosessin kautta kaksi persoonaa sekä konseptin muotoiluvaatimukset yhdistämällä keskeiset asiakastarpeisiin liittyvät löydökset sidosryhmäkartan määrittelyyn, trendianalyysiin sekä ideoinnin tuloksiin. Suunniteltu konsepti, Perheen Hyvinvointipalvelu, esitettiin kontekstiskenaarioiden sekä kuvallisen kerronnan avulla muotoiluprosessin kolmannessa vaiheessa. Kehitysvaiheessa esiteltiin lisäksi konseptin yhteenveto, keskeiset ominaisuudet ja hyödyt eri osapuolille sekä alustava liiketoimintamalli käyttäen service-logic business model canvas työkalua.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä tieteellistä että käytännöllistä arvoa kaupungeille, yksityisen sektorin organisaatioille, kehittäjäyrityksille, tutkimuslaitoksille sekä kaupunkilaisille. Tieteellinen arvo muodostuu palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan tarkastelusta julkisella sektorilla, sekä tietämyksen laajentamisesta liittyen palveluinnovaatioihin ja kaupunkilaisten osallistamiseen julkisella sektorilla. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kaupunkien mahdollisuuksia edistää innovaatioyhteistyötä eri sidosryhmien välillä rakentamalla palvelualustoja, jotka mahdollistavat yksilöllisten ja kontekstipohjaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen kaupunkilaisille. Opinnäytetyö tuottaa lisäarvoa myös palvelumuotoilun, prosessien ja menetelmien hyödyntämisestä julkisen terveydenhuollon ja hyvinvoinnin palvelujen kehityksessä, sekä tuo käytännöllistä hyötyä syvällisten asiakastarpeiden sekä konkreettisten palveluideoiden tunnistamisen kautta asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Tämä työ täydentää myös laajempaa, EU:n H2020–ohjelman rahoittamaa WeLive-tutkimusprojektia, jonka jäsen Laurea-ammattikorkeakoulu on.
Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta perustui palvelumarkkinointiin ja -johtamiseen, soveltaen ihmiskeskeisen suunnittelun menetelmiä, kuten palvelumuotoilua, muotoiluajattelua, tavoitekeskeistä suunnittelua ja tulevaisuuden ennakointia konseptin kehittämisessä. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoiluprosessia, jossa yhdistettiin Double Diamond ja tavoitekeskeisen suunnittelun prosessit. Prosessiin sisältyi kolme vaihetta: tutkimus, määrittely ja kehitys.
Tutkimusvaiheessa hyödynnettiin mm. asiantuntijahaastatteluja, verkkokyselyä, muotoiluluotainmenetelmää sekä asiakkaiden kontekstihaastatteluja. Tiedon analysointi ja mallintaminen toteutettiin määrittelyvaiheessa avoimen ja valikoivan koodauksen sekä affiniteettikaavioiden avulla. Opinnäytetyössä määriteltiin iteratiivisen prosessin kautta kaksi persoonaa sekä konseptin muotoiluvaatimukset yhdistämällä keskeiset asiakastarpeisiin liittyvät löydökset sidosryhmäkartan määrittelyyn, trendianalyysiin sekä ideoinnin tuloksiin. Suunniteltu konsepti, Perheen Hyvinvointipalvelu, esitettiin kontekstiskenaarioiden sekä kuvallisen kerronnan avulla muotoiluprosessin kolmannessa vaiheessa. Kehitysvaiheessa esiteltiin lisäksi konseptin yhteenveto, keskeiset ominaisuudet ja hyödyt eri osapuolille sekä alustava liiketoimintamalli käyttäen service-logic business model canvas työkalua.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä tieteellistä että käytännöllistä arvoa kaupungeille, yksityisen sektorin organisaatioille, kehittäjäyrityksille, tutkimuslaitoksille sekä kaupunkilaisille. Tieteellinen arvo muodostuu palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan tarkastelusta julkisella sektorilla, sekä tietämyksen laajentamisesta liittyen palveluinnovaatioihin ja kaupunkilaisten osallistamiseen julkisella sektorilla. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kaupunkien mahdollisuuksia edistää innovaatioyhteistyötä eri sidosryhmien välillä rakentamalla palvelualustoja, jotka mahdollistavat yksilöllisten ja kontekstipohjaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen kaupunkilaisille. Opinnäytetyö tuottaa lisäarvoa myös palvelumuotoilun, prosessien ja menetelmien hyödyntämisestä julkisen terveydenhuollon ja hyvinvoinnin palvelujen kehityksessä, sekä tuo käytännöllistä hyötyä syvällisten asiakastarpeiden sekä konkreettisten palveluideoiden tunnistamisen kautta asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Tämä työ täydentää myös laajempaa, EU:n H2020–ohjelman rahoittamaa WeLive-tutkimusprojektia, jonka jäsen Laurea-ammattikorkeakoulu on.