Myyntipisteiden kartoitus kosmetiikkasarjalle
Hietanen, Sanja (2016)
Hietanen, Sanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko pääkaupunkiseudulla potentiaalisia myyntipisteitä ranskalaiselle Stendhal-kosmetiikkasarjalle. Selektiivistä Stendhal-sarjaa myydään pääasiassa kauneushoitoloissa ja kemikalioissa ympäri Suomen. Työn toimeksiantajana oli Oy Transmeri Ab, joka maahantuo kosmetiikkasarjaa. Kartoitus tehtiin Transmerin tarpeesta lisätä sarjan myyntiä ja tunnettuutta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Teoreettinen viitekehys keskittyi B2B-myyntiin, yrityksen ostoprosessiin ja asiakashankintaan kauneudenhoitoalalla. Teoriaosuudessa pääpaino oli kartoitusprosessin jälkeisessä myyntityössä ja asiakashankinnassa.
Toiminnallinen osuus aloitettiin myyntipisteiden kriteerien laatimisella toimeksiantajan toiveiden mukaan. Näiden kriteerien perusteella kartoitus tehtiin kahdessa vaiheessa: ensin kau-neushoitoloita lähdettiin kartoittamaan yrityshakupalvelun avulla. Internetin kautta manuaalisesti tehdyn selvityksen perusteella potentiaalissa myyntipisteissä käytiin paikan päällä testaamassa aktiivista tuotemyyntiä, joka oli yksi kriteereistä. Lopullinen tulos myyntipisteistä laadittiin sen perusteella, mitkä hoitolat täyttivät kaikki kriteerit. Yhteensä seitsemän hoitolaa sopisi myyntipisteeksi Stendhal-sarjalle. Prospektien eli potentiaalisten asiakkaiden, etsiminen tapahtui ennen myyntiprosessia, mikä säästi toimeksiantajalta aikaa ja vaivaa. Transmeri hyödyntää kartoituksen tuloksia uusasiakashankinnassaan.
Toiminnallinen osuus aloitettiin myyntipisteiden kriteerien laatimisella toimeksiantajan toiveiden mukaan. Näiden kriteerien perusteella kartoitus tehtiin kahdessa vaiheessa: ensin kau-neushoitoloita lähdettiin kartoittamaan yrityshakupalvelun avulla. Internetin kautta manuaalisesti tehdyn selvityksen perusteella potentiaalissa myyntipisteissä käytiin paikan päällä testaamassa aktiivista tuotemyyntiä, joka oli yksi kriteereistä. Lopullinen tulos myyntipisteistä laadittiin sen perusteella, mitkä hoitolat täyttivät kaikki kriteerit. Yhteensä seitsemän hoitolaa sopisi myyntipisteeksi Stendhal-sarjalle. Prospektien eli potentiaalisten asiakkaiden, etsiminen tapahtui ennen myyntiprosessia, mikä säästi toimeksiantajalta aikaa ja vaivaa. Transmeri hyödyntää kartoituksen tuloksia uusasiakashankinnassaan.