Pedagogisen johtamisen tutkiminen ja kehittäminen Mustijoen perusturvan varhaiskasvatuksessa
Sumkin, Suvi (2016)
Sumkin, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216735
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Mustijoen perusturvan varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemyksiä pedagogisen johtamisen nykytilasta ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista. Mustijoen perusturvan päiväkotien johtajat esittivät syksyllä 2015 tarpeen saada tietoa pedagogisen johtamisen nykytilasta sekä siitä, millä tavoin pedagogista johtamista tulisi kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Mustijoen perusturvan varhaiskasvatuksen henkilökunta kuvailee tämän hetkistä pedagogista johtamista sekä ideoida yhteistyössä henkilökunnan kanssa pedagogisen johtamisen käytäntöjä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen johtamisen sekä pedagogisesta johtamisen teemojen ympärille. Laadullisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle teetetyllä kyselylomakkeella sekä yhdelle pilottipäiväkodille tehdyllä oppimiskahvilalla. Opinnäytetyötä varten lähetettiin sähköinen kyselylomake koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja oppimiskahvilaan osallistui yhden päiväkodin henkilökunta. Kyselylomakkeen tulokset analysoitiin kuvailevien tilastollisten menetelmien avulla ja oppimiskahvilan tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittivat selvästi, että pedagogiselle johtamiselle tarvitaan selkeät rakenteet. Pedagogiselle johtamiselle täytyy varata aikaa ja sille täytyy myös luoda säännöllisesti käytettäviä keskustelufoorumeja niin päiväkotien johtajien välille kuin varhaiskasvatuksen henkilökunnallekin. Pedagoginen johtaminen täytyy viedä koko organisaation rakenteisiin ja pedagogisia asioita tulisi jatkuvasti työstää varhaiskasvatustoiminnan kehittämisen rinnalla.
Tutkielmassa mukana olleessa organisaatiossa näkyy viitteitä siitä, että päiväkotien johtajat ovat olleet enimmäkseen hallinnollisia johtajia. Uuden varhaiskasvatuksen arkea normittavan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman tullessa voimaan syksyllä 2017, on pedagogiset asiat nostettava johtamisen keskiöön ja johtamistehtävää tarkasteltava eri näkökulmista. Tämä vaatii johtamiskäytäntöjen uudistamista. Olen esitellyt opinnäytetyössäni mahdollisen työskentelytavan, joilla päiväkotien palaverikäytäntöjä ja johtajien palaverikäytäntöjä voitaisiin uudistaa pedagogisen johtamisen vahvistamiseksi.
Asiasanat: Pedagoginen johtaminen, varhaiskasvatuksen johtaminen, päiväkodin johtaja, Vasu2017, varhaiskasvatuksen kehittäminen
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen johtamisen sekä pedagogisesta johtamisen teemojen ympärille. Laadullisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle teetetyllä kyselylomakkeella sekä yhdelle pilottipäiväkodille tehdyllä oppimiskahvilalla. Opinnäytetyötä varten lähetettiin sähköinen kyselylomake koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja oppimiskahvilaan osallistui yhden päiväkodin henkilökunta. Kyselylomakkeen tulokset analysoitiin kuvailevien tilastollisten menetelmien avulla ja oppimiskahvilan tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittivat selvästi, että pedagogiselle johtamiselle tarvitaan selkeät rakenteet. Pedagogiselle johtamiselle täytyy varata aikaa ja sille täytyy myös luoda säännöllisesti käytettäviä keskustelufoorumeja niin päiväkotien johtajien välille kuin varhaiskasvatuksen henkilökunnallekin. Pedagoginen johtaminen täytyy viedä koko organisaation rakenteisiin ja pedagogisia asioita tulisi jatkuvasti työstää varhaiskasvatustoiminnan kehittämisen rinnalla.
Tutkielmassa mukana olleessa organisaatiossa näkyy viitteitä siitä, että päiväkotien johtajat ovat olleet enimmäkseen hallinnollisia johtajia. Uuden varhaiskasvatuksen arkea normittavan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman tullessa voimaan syksyllä 2017, on pedagogiset asiat nostettava johtamisen keskiöön ja johtamistehtävää tarkasteltava eri näkökulmista. Tämä vaatii johtamiskäytäntöjen uudistamista. Olen esitellyt opinnäytetyössäni mahdollisen työskentelytavan, joilla päiväkotien palaverikäytäntöjä ja johtajien palaverikäytäntöjä voitaisiin uudistaa pedagogisen johtamisen vahvistamiseksi.
Asiasanat: Pedagoginen johtaminen, varhaiskasvatuksen johtaminen, päiväkodin johtaja, Vasu2017, varhaiskasvatuksen kehittäminen