Toiminnanohjausjärjestelmän käytön kehittäminen
Palminen, Markus (2008)
Palminen, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Koskisen Oy:n vaneritehtaalle Kärkölään. Opinnäytetyö liittyy Koskisen Oy:n toiminnanohjausjärjestelmän käytön kehittämiseen. Järjes-telmän on toimittanut SysopenDigia Oy. Opinnäytetyö selvittää ohjelman perusrakennetta, parannuksia ohjelman toimin-toihin sekä ohjelman käyttöön liittyviä ongelmia, sekä koulutuksen tarvetta tieto-koneen- ja toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä. Koulutuksen tarvetta kartoitettiin kyselyllä, joka suunnattiin vaneritehtaan henki-lökunnalle. Lisäksi haastateltiin vanerin tuotannonpuolen tiiminvetäjiä, sekä muu-tamia muita työntekijöitä. Haastattelun avulla selvitettiin toiminnanohjausjärjes-telmän käyttötottumuksia ja kartoitettiin mahdollisia järjestelmän toimintaa kos-kevia kehitysideoita. Kyselyn perusteella todettiin että henkilöstö suhtautuu tietoteknilliseen koulutuk-seen myönteisesti ja haluaa osallistua mahdolliseen työnantajan järjestämään kou-lutukseen aiheesta. Lisäksi koulutus yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän yleisestä käytöstä koettiin tarpeelliseksi, koska yleinen tietämys järjestelmän toimin-nasta oli puutteellinen. Työntekijöiden haastatteluista saatiin ideoita joidenkin ohjelman käyttöliittymien rakenteiden ja toimintojen parantamiseen. Koulutuksen avulla voidaan parantaa henkilöstön tietoteknillisiä valmiuksia ja sillä tavalla valmentaa henkilöstöä selviytymään paremmin kohtaamaan mahdolli-set ongelmat. Lisäksi koulutuksella toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä sekä käyttötarkoituksesta, voidaan motivoida työntekijöitä tekemään merkinnät järjes-telmään tarkasti ja tapahtumahetkellä. Muutamilla pienillä ohjelman käyttölogiik-kaan tehtävillä rakennemuutoksilla voidaan helpottaa järjestelmän käyttöä. Opin-näytteessä käsitellään myös toiminnanohjausjärjestelmän kirjauksien automa-tisointia RFID - tekniikan avulla. Tavoitteena on vähentää kirjauksista johtuvia virheitä toiminnanohjausjärjestelmästä.