Hyvinkää akuutti ensihoidon asiakastyytyväisyystutkimus
Nissinen, Martti; Heikkilä, Teemu (2016)
Nissinen, Martti
Heikkilä, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216814
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää Hyvinkään sairaanhoitoalueen ensihoidon asiakastyytyväisyyttä. Tutkimusidea tuli tekijöiltä ja ehdotimme ideaa Hyvinkään sairaanhoitoalueen ensihoitoyksikölle, jossa ideasta oltiin innostuneita ja alustava lupa annettiin. Asiakastyytyväisyyttä tarkastellaan ensihoidon laadun näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin käyttämällä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suunnittelemaa kyselylomaketta, jota on onnistuneesti käytetty monessa samantyylisessä tutkimuksessa. Vastaajat valittiin harkitulla otoksella valiten aikajakson 1.6.2016-31.7.2016 välisenä aikana hoidettua 300 potilasta. Kyselylomake lähetettiin postitse asiakkaille ja vastausaikaa annettiin 11 päivää. Vastauksia palautettiin määräaikaan mennessä 144 kappaletta. Kyselyaineisto analysointiin käyttämällä Microsoft Excel ohjelmistoa ja tämän perusteella sekä tulosten kuvailemiseksi laadittiin taulukoita ja kuvioita. Vapaamuotoiset palautteet arvioitiin ja luokiteltiin.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Hyvinkään sairaanhoitoalueen ensihoidon asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lisäksi hätäkeskuksen toimintaan oltiin hyvin tyytyväisiä. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien ammattitaitoon, pukeutumiseen ja kohteluun. Hätäkeskuksen osalta asiakkaat olivat tyytyväisiä puhelun vastaamisaikaan ja puhelinohjeisiin. Tyytymättömyyttä ensihoitoon esiintyi erityisesti kivun lievityksen riittämättömyydessä, ensihoitajien tavassa esitellä itsensä ja organisaationsa, ambulanssin viihtyisyydessä ja toimivuudessa sekä omaisten huomioimisessa. Hätäkeskuksen osalta tyytymättömyyttä ilmeni asiakkaiden kohtelussa ja tiedonsaannissa. Erityisesti huomioitavaa on kuitenkin se, että valtaosa vastaajista oli palveluun kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä.
Tutkimus on luonteeltaan määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin käyttämällä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suunnittelemaa kyselylomaketta, jota on onnistuneesti käytetty monessa samantyylisessä tutkimuksessa. Vastaajat valittiin harkitulla otoksella valiten aikajakson 1.6.2016-31.7.2016 välisenä aikana hoidettua 300 potilasta. Kyselylomake lähetettiin postitse asiakkaille ja vastausaikaa annettiin 11 päivää. Vastauksia palautettiin määräaikaan mennessä 144 kappaletta. Kyselyaineisto analysointiin käyttämällä Microsoft Excel ohjelmistoa ja tämän perusteella sekä tulosten kuvailemiseksi laadittiin taulukoita ja kuvioita. Vapaamuotoiset palautteet arvioitiin ja luokiteltiin.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Hyvinkään sairaanhoitoalueen ensihoidon asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lisäksi hätäkeskuksen toimintaan oltiin hyvin tyytyväisiä. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien ammattitaitoon, pukeutumiseen ja kohteluun. Hätäkeskuksen osalta asiakkaat olivat tyytyväisiä puhelun vastaamisaikaan ja puhelinohjeisiin. Tyytymättömyyttä ensihoitoon esiintyi erityisesti kivun lievityksen riittämättömyydessä, ensihoitajien tavassa esitellä itsensä ja organisaationsa, ambulanssin viihtyisyydessä ja toimivuudessa sekä omaisten huomioimisessa. Hätäkeskuksen osalta tyytymättömyyttä ilmeni asiakkaiden kohtelussa ja tiedonsaannissa. Erityisesti huomioitavaa on kuitenkin se, että valtaosa vastaajista oli palveluun kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä.