Tuhkauurna
Taskula, Antti (2008)
Taskula, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tuhkauurnan markkinoita ja kehitellä tuotetta sellaiseksi, jotta sillä olisi mahdollista menestyä markki-noilla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää lahtelaiselle Koristepuu-nimiselle yritykselle, onko tuhkauurnien valmistaminen kannattavaa nykyisillä markkinoilla. Teoriaosuudessa käsittelen yleisesti markkinointisuunnitelman vaiheita, markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotekehityksen periaatteita. Tutkimuksessa selvitetään tuhkauurnan nykyistä ja tulevaa markkinatilannetta: kuinka tuhkaukseen yleisesti suhtaudutaan sekä sen yleisyyteen hautausmuotona. Tutkimuksessa käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinot, tuote, hinta, saatavuus ja markkinointi tuhkauurnan näkökulmasta. Tutkimuksesta selviää uurnalta vaaditut ominaisuudet, tuhkauurnien hintataso ja sen pohjalta tehty hinnoittelu. Tässä osuudessa on myös selvi-tetty jakelukanat, joiden kautta tuote vietäisiin markkinoille sekä mainontakeinot, joilla saadaan tuote tunnetuksi kohderyhmien keskuudessa. Tuotekehitysosassa mietitään erilaisia vaihtoehtoja, millainen tuhkauurna voisi olla. Tutkimuksessa selviää, että kuolleisuus kasvaa ja tuhkauksen suosio hautausmuotona lisääntyy jatkuvasti. Koska Suomessa ei ole montaa suur-ta tuhkauurnan valmistajaa eikä Suomeen tuoda juurikaan uurnia ulkomailta, olisi yhdelle suuremmalle valmistajalle tilaa. Nykyisillä markkinoilla olisi mahdollista kilpailla halvemman hinnan avulla, johon Koristepuun kokoinen yritys suuremmalla valmistuskapasiteetilla kykenisi. ".