Palvelunhallintajärjestelmän kehittäminen
Tuominen, Antti (2016)
Tuominen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen palvelunhallintajärjestelmän kehittämistä. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa yritystä kehittämään omaa palvelunhallintajärjestelmäänsä ja näin lisäämään työn tehokkuutta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahden Tietotekniikka. Se on lahtelainen it-alan yritys. Opinnäytetyöstä voi hyötyä kohdeyrityksen lisäksi muut omaa palvelunhallintajärjestelmäänsä kehittävät yritykset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään ITIL prosessikehys. ITIL on kokoelma parhaita käytäntöjä it-palvelunhallintaan ja johtamiseen. ITIL käytännöt muodostavat kaikkineen viisiosaisen kirjasarjan. Yrityksessä on tulevaisuudessa tarkoitus ottaa nämä käytännöt käyttöön.
Tutkimuksessa havaittiin, että palvelunhallintajärjestelmän vakaus ja luotettavuus on tärkeimpiä ominaisuuksia. Palvelunhallintajärjestelmän sisältämät yhteystiedot ja dokumentit kuuluu olla ajan tasalla. Uusina ominaisuuksina yrityksen palvelunhallintajärjestelmälle toivottiin ratkaisutietokannan käyttöönottoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään ITIL prosessikehys. ITIL on kokoelma parhaita käytäntöjä it-palvelunhallintaan ja johtamiseen. ITIL käytännöt muodostavat kaikkineen viisiosaisen kirjasarjan. Yrityksessä on tulevaisuudessa tarkoitus ottaa nämä käytännöt käyttöön.
Tutkimuksessa havaittiin, että palvelunhallintajärjestelmän vakaus ja luotettavuus on tärkeimpiä ominaisuuksia. Palvelunhallintajärjestelmän sisältämät yhteystiedot ja dokumentit kuuluu olla ajan tasalla. Uusina ominaisuuksina yrityksen palvelunhallintajärjestelmälle toivottiin ratkaisutietokannan käyttöönottoa.