Ystävät - erilaisia kuin perheenjäsenet
Hirvonen, Tiina (2007)
Hirvonen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata varhaisnuorten ystävyyssuhteiden määrää ja laatua. Tutkimuksella haetaan vastauksia siihen turvautuvatko varhaisnuoret ystäviinsä ja millaisiin asioihin ystäviltä haetaan tukea. Tutkimuksessa perehdytään myös siihen, kokevatko varhaisnuoret ystävyyssuhteissaan miellyttämisen tarvetta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto on kerätty kyselylomaketta käyttäen. Tutkimukseen osallistui neljätoista viidesluokkalaista, Lahden alueen yhdestä peruskoulusta. Kysely tapahtui oppitunnin aikana vastaajien omassa luokassa. Tutkimus pohjautuu varhaisnuorten omiin kokemuksiin heidän ystävyyssuhteidensa laadusta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelen varhaisnuoruutta elämänvaiheena sekä varhaisnuorten ystävyyssuhteita ikätoveihin. Teoriaosuus toimii osaltaan johdatuksena tutkimusaineistoon. Tutkimusosiossa käyn läpi tutkimukseni kulkua ja esittelen tutkimuksesta saadut tulokset. Tutkimustuloksista ilmenee, että varhaisnuorilla on heidän kasvuaan tukevia ystävyyssuhteita. Ystävien kanssa vietetään aikaa ja heidän kanssaan puhutaan paljon erilaisista asioista. Tulosten mukaan varhaisnuoret puhuvat ystävilleen murheistaan ja hakevat heiltä tukea. Tutkimustulokset kertovat, että varhaisnuoret eivät koe ystävyyssuhteissaan erityistä miellyttämisen tarvetta. Johtopäätöksenä voi-daan todeta, että ystävät ovat vanhempien ohella varhaisnuorille tärkeitä keskustelukumppaneita ja tuen antajia.