SUKUPUOLISENSITIIVISYYS VARHAISKASVATUKSESSA : Varhaiskasvattajien kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta
Reijonen, Annina; Kinnunen, Sirpa (2016)
Reijonen, Annina
Kinnunen, Sirpa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Liperin kunta. Työn tarkoituksena oli tuoda esiin kunnassa työskentelevien varhaiskasvattajien kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatustyössä. Halusimme selvittää kuinka sukupuolisensitiivinen kasvatus ja työote näyttäytyvät päiväkotien ja perhepäivähoidon arjessa, toiminnassa ja esimerkiksi oppimisympäristöjen luomisessa.
Opinnäytetyön toteutimme laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Aineistoa keräsimme sähköisen kyselyn avulla syyskuussa 2016. Aineistoa analysoimme teemoittelun avulla etsimällä aineistosta vastauksia tutkimustehtäviin.
Kyselyn vastauksista selvisi, että sukupuolisensitiivinen työote näkyy varhaiskasvatuk-sessa toiminnan suunnittelussa, lasten valintojen vapaudessa sekä toimintaympäristöjen suunnittelussa ja rakentamisessa. Kuitenkin osa sukupuolisensitiivisyyteen olennaisesti kuuluvista osa-alueista jäivät kasvattajien vastausten ja pohdintojen ulkopuolelle. Kasvattajat tuovatkin vastauksissaan esille tiedon ja koulutuksen merkityksen ja tarpeellisuuden.
Opinnäytetyön toteutimme laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Aineistoa keräsimme sähköisen kyselyn avulla syyskuussa 2016. Aineistoa analysoimme teemoittelun avulla etsimällä aineistosta vastauksia tutkimustehtäviin.
Kyselyn vastauksista selvisi, että sukupuolisensitiivinen työote näkyy varhaiskasvatuk-sessa toiminnan suunnittelussa, lasten valintojen vapaudessa sekä toimintaympäristöjen suunnittelussa ja rakentamisessa. Kuitenkin osa sukupuolisensitiivisyyteen olennaisesti kuuluvista osa-alueista jäivät kasvattajien vastausten ja pohdintojen ulkopuolelle. Kasvattajat tuovatkin vastauksissaan esille tiedon ja koulutuksen merkityksen ja tarpeellisuuden.