Markkinointisuunnitelma sponsorointiyhteistyötä hyödyntäen : case: Lahden Taitoluistelijat ry
Metzner, Jenni (2016)
Metzner, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517494
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössäni luon markkinointisuunnitelman urheiluseuralle sponsorointiyhteistyötä hyödyntäen. Toimeksiantajaksi valikoitui Lahden Taitoluistelijat ry, sillä seura on entuudestaan tuttu. Opinnäytetyölle syntyi myös tarve, sillä toimivaa markkinointisuunnitelmaan ei vielä ollut.
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda konkreettinen suunnitelma ja väline, jota seura voisi jatkossa hyödyntää. Tavoitteena on myös luoda uusia keinoja, joilla saataisiin lisää harrastajia lajin pariin. Seuran tunnettuuden lisääminen ja näytösten kävijämäärien kasvattaminen olivat myös tavoitteena.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa selvitän markkinointisuunnitelman ja markkinointiviestinnän sisältöä sekä avaan käsitteitä markkinointiin liittyen. Kerron myös sponsorointiyhteistyön merkityksestä sekä sen hyödyntämisestä urheiluseuroissa.
Empiriaosuus koostuu toimeksiantajalle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelmassa edetään askel askeleelta havainnointiin ja haastatteluihin perustuvalla suunnitelmaprosessilla. Tämä suunnitelma on luotu Lahden Taitoluistelijat ry:n toiminnan ja tarpeen mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena on konkreettinen, selkeä ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma koostuu uusista markkinointikeinoista sponsorointiyhteistyötä hyödyntäen. Konkreettisen suunnitelman avulla seura pystyy jatkossa kehittämään markkinointiaan ja koko toimintaansa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda konkreettinen suunnitelma ja väline, jota seura voisi jatkossa hyödyntää. Tavoitteena on myös luoda uusia keinoja, joilla saataisiin lisää harrastajia lajin pariin. Seuran tunnettuuden lisääminen ja näytösten kävijämäärien kasvattaminen olivat myös tavoitteena.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa selvitän markkinointisuunnitelman ja markkinointiviestinnän sisältöä sekä avaan käsitteitä markkinointiin liittyen. Kerron myös sponsorointiyhteistyön merkityksestä sekä sen hyödyntämisestä urheiluseuroissa.
Empiriaosuus koostuu toimeksiantajalle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelmassa edetään askel askeleelta havainnointiin ja haastatteluihin perustuvalla suunnitelmaprosessilla. Tämä suunnitelma on luotu Lahden Taitoluistelijat ry:n toiminnan ja tarpeen mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena on konkreettinen, selkeä ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma koostuu uusista markkinointikeinoista sponsorointiyhteistyötä hyödyntäen. Konkreettisen suunnitelman avulla seura pystyy jatkossa kehittämään markkinointiaan ja koko toimintaansa.