Tapahtuman markkinoinnin suunnittelu - Case Bank Antiques
Raiski, Jadel (2016)
Raiski, Jadel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317007
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin suunnittelu tapahtumalle. Toimeksiantajana toimi Fiskarsin Antiikkipäivät ry, joka on antiikkialan tapahtumia tuottava kauppiasyhdistys. Bank Antiques on yhdistyksen uusi antiikkialan myyntitapahtuma, joka järjestetään ensimmäistä kertaa Helsingissä, marraskuussa 2016. Tapahtumasta on suunnitteilla vuosittainen, tunnettu tapahtuma, joka yhdistää näytteilleasettajat ja antiikista kiinnostuneet henkilöt saman katon alle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma Bank Antiques -tapahtumalle. Markkinoinnin avulla tuli tavoittaa mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita sekä päästä tapahtumalle asetettuun kävijätavoitteeseen. Tavoitteena oli löytää yhdistyksen käyttöön parhaat mahdolliset markkinointikeinot ja -kanavat, jotka palvelevat Bank Antiques –tapahtumaa parhaiten. Opinnäytetyö rajautui koskemaan vain markkinoinnin suunnittelemista. Itse toteutuksesta vastaa kauppiasyhdistys Fiskarsin Antiikkipäivät ry. Markkinointisuunnitelma toimi vuoden 2016 tapahtuman markkinoinnillisena runkona ja suunnitelmaa hyödynnetään myös tulevien vuosien markkinoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään syventymällä teoreettiseen viitekehykseen. Teoriaosuuden pääkäsitteisiin kuuluivat tapahtuman markkinointi, markkinoinnin suunnittelu ja viestintä. Teoriatieto siirrettiin käytäntöön tapahtuman markkinointisuunnitelman muodossa. Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin menetelminä teemahaastattelua, ideointimenetelmiä, lähtökohta-analyysejä sekä SWOT-analyysiä. Toiminnan seurantaa ja kehittämistä varten suunniteltiin tapahtumassa hyödynnettävä kävijäkyselylomake. Markkinointisuunnitelmassa on kuvattuna käytettävät markkinointikanavat ja markkinointimenetelmät sekä toimia kuvaava aikajana. Sekä toimeksiantaja että opinnäytetyön tekijä ovat arvioineet opinnäytetyön tuotoksen. Lopuksi on kirjattu johtopäätökset. Toimeksiantajan toiveesta markkinointisuunnitelma on salainen ja tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma Bank Antiques -tapahtumalle. Markkinoinnin avulla tuli tavoittaa mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita sekä päästä tapahtumalle asetettuun kävijätavoitteeseen. Tavoitteena oli löytää yhdistyksen käyttöön parhaat mahdolliset markkinointikeinot ja -kanavat, jotka palvelevat Bank Antiques –tapahtumaa parhaiten. Opinnäytetyö rajautui koskemaan vain markkinoinnin suunnittelemista. Itse toteutuksesta vastaa kauppiasyhdistys Fiskarsin Antiikkipäivät ry. Markkinointisuunnitelma toimi vuoden 2016 tapahtuman markkinoinnillisena runkona ja suunnitelmaa hyödynnetään myös tulevien vuosien markkinoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään syventymällä teoreettiseen viitekehykseen. Teoriaosuuden pääkäsitteisiin kuuluivat tapahtuman markkinointi, markkinoinnin suunnittelu ja viestintä. Teoriatieto siirrettiin käytäntöön tapahtuman markkinointisuunnitelman muodossa. Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin menetelminä teemahaastattelua, ideointimenetelmiä, lähtökohta-analyysejä sekä SWOT-analyysiä. Toiminnan seurantaa ja kehittämistä varten suunniteltiin tapahtumassa hyödynnettävä kävijäkyselylomake. Markkinointisuunnitelmassa on kuvattuna käytettävät markkinointikanavat ja markkinointimenetelmät sekä toimia kuvaava aikajana. Sekä toimeksiantaja että opinnäytetyön tekijä ovat arvioineet opinnäytetyön tuotoksen. Lopuksi on kirjattu johtopäätökset. Toimeksiantajan toiveesta markkinointisuunnitelma on salainen ja tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.