Perheilta
Rautiainen, Anna (2007)
Rautiainen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vanhemman ja nuoren välisen vuorovaikutuksen tukemista toiminnallisten menetelmien avulla. Opinnäytetyö on hankkeistettu Salinkallion peruskoululle siellä järjestettävänä toiminnallisena iltana. Yhteistyökumppaneina ovat toimineet Lahden Nuorisopalveluiden projektityöntekijät Salinkallion peruskoululta. Työ sai nimekseen Perheilta vanhempien ja nuorten osallistuessa yhdessä heille suunniteltuun toimintaan. Perheillan kohderyhmänä olivat seitsemäsluokkalaiset nuoret ja heidän vanhempansa. Kuudennelta luokalta seitsemälle siirtyminen on suuri muutos nuorelle. Toiminnan kautta haluttiin herätellä vanhempia huomaamaan, ettei vasta itsenäistymistä harjoit-televalle 12-14-vuotiaalle voi vielä jättää koko vastuuta koulunkäynnistä. Yhteinen aika, vuorovaikutus ja vanhemman saatavilla oleminen vaikuttavat nuoren kasvuun olennaisesti. Perheillan tarkoituksena oli toiminnan kautta tukea vanhemman ja nuoren välistä vuorovaikutusta. Perheilta koostui neljästä tehtäväosiosta, joissa käytiin valittuja aiheita läpi vanhemman toimiessa parina oman lapsensa kanssa. Osallistujat johdateltiin toiminnan avulla pohtimaan kotia, koulua, nuoruutta, vanhemmuutta ja näihin liittyvää vastuuta. Tehtäväosiot on esitelty kokonaisuuksina, joita voi hyödyn-tää ja soveltaa käytännöntyössä kohderyhmästä riippumatta. Perheillan osallistujilta saadun palautteen perusteella, tuli esille heidän kiinnostuksensa vastaavanlaista toimintaa kohtaan. Yhdessä tekemistä oman vanhemman ja lapsen kanssa kuvailtiin mukavana läsnäolona ja uudenlaisena kokemuksena. Etenkin vanhemmat olivat tyytyväisiä toiminnan järjestämisestä ja kokivat sen tarpeelliseksi myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoriapohjassa käsitellään nuoruutta, vanhemmuutta ja toiminnallisuutta kohderyhmän tarpeista käsin. Perheillan toiminta raportoidaan ja arvioidaan, ja pohdinnassa tuodaan esille toiminnasta heränneitä ajatuksia sekä saadut johtopäätökset.