Henkilöstöresurssien kehittäminen : Lahden IT-aluekeskuksen palvelutuotannon kehittäminen
Ubaleht, Jussi (2016)
Ubaleht, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517587
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Lahden IT-aluekeskuksen nykyistä palvelutuotantoa tehostamalla käytössä olevia henkilöstöresursseja.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käytiin läpi henkilöstöjohtamisen ja strategisen henkilöstöjohtamisen keskeisiä periaatteita. Lisäksi perehdyttiin henkilöstön
tuottavuuden kehittämisen menetelmiin.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden ensimmäinen vaihe toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, joka lähetettiin yhteensä 659:lle IT-alueen asiakkaalle. Kyselyn avulla selvitettiin palveluiden nykytila ja kartoitettiin, miten nykyisiä palveluja tulisi kehittää asiakkaita paremmin palvelevaksi. Samalla myös analysoitiin Lahden IT-aluekeskuksen sähköisen työpyyntöjärjestelmän tietoja noin 4000:n työpyynnön osalta. Kehittämishankkeeseen kerättiin aineistoa myös vuosittain toteutettavien kehityskeskusteluiden aikana, joissa tuli esiin mm. toimintaprosesseihin tarvittavia muutosehdotuksia.
Kerättyä aineistoa hyödynnettiin Lahden IT-alueen strategiapäivänä. Strategiapäivän tavoitteena oli selvittää ovatko peruspalvelut riittävällä tasolla asiakkaiden näkö-kulmasta. Lisäksi pohdittiin, miten nykyisiä palveluja tulisi kehittää. Strategiapäivän aikana läpikäytiin myös nykyisten tukipalveluprosessien toimivuus ja kehittäminen.
Strategiapäivän aikana todettiin, että IT-alueen palvelut ovat hyvällä tasolla, vaikka parannettavia kohteita löytyi paljon. Myös tiettyjä kokonaisuuksia todettiin olevan järkevää lisätä IT-alueen palveluihin. Strategiapäivän lopputuloksena saatiin konkreettisia muutoksia eri toimintaprosesseihin nykyisten henkilöstöresurssien kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Strategiapäivän aikana kunkin muutoksen toteutukselle määritettiin myös aikataulu.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käytiin läpi henkilöstöjohtamisen ja strategisen henkilöstöjohtamisen keskeisiä periaatteita. Lisäksi perehdyttiin henkilöstön
tuottavuuden kehittämisen menetelmiin.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden ensimmäinen vaihe toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, joka lähetettiin yhteensä 659:lle IT-alueen asiakkaalle. Kyselyn avulla selvitettiin palveluiden nykytila ja kartoitettiin, miten nykyisiä palveluja tulisi kehittää asiakkaita paremmin palvelevaksi. Samalla myös analysoitiin Lahden IT-aluekeskuksen sähköisen työpyyntöjärjestelmän tietoja noin 4000:n työpyynnön osalta. Kehittämishankkeeseen kerättiin aineistoa myös vuosittain toteutettavien kehityskeskusteluiden aikana, joissa tuli esiin mm. toimintaprosesseihin tarvittavia muutosehdotuksia.
Kerättyä aineistoa hyödynnettiin Lahden IT-alueen strategiapäivänä. Strategiapäivän tavoitteena oli selvittää ovatko peruspalvelut riittävällä tasolla asiakkaiden näkö-kulmasta. Lisäksi pohdittiin, miten nykyisiä palveluja tulisi kehittää. Strategiapäivän aikana läpikäytiin myös nykyisten tukipalveluprosessien toimivuus ja kehittäminen.
Strategiapäivän aikana todettiin, että IT-alueen palvelut ovat hyvällä tasolla, vaikka parannettavia kohteita löytyi paljon. Myös tiettyjä kokonaisuuksia todettiin olevan järkevää lisätä IT-alueen palveluihin. Strategiapäivän lopputuloksena saatiin konkreettisia muutoksia eri toimintaprosesseihin nykyisten henkilöstöresurssien kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Strategiapäivän aikana kunkin muutoksen toteutukselle määritettiin myös aikataulu.