Sosiaalisen median työvälineet opiskeluss : - Case Laurea-ammattikorkeakoulu
Lemström, Tomi (2016)
Lemström, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817759
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotuksia Laurea-ammattikorkeakoululle parem-pien opiskelutyövälineiden kehittämiseen ja niiden ylläpitämiseen. Laureassa on vuoden 2016 alus-sa otettu käyttöön uusi intranet, johon palveluympäristönä kuuluu erilaisia työvälineitä, kuten säh-köisiä työtiloja ja tiedostojen jakamiseen tallennustilaa.
Sosiaalinen media on kehittynyt tämän vuosikymmenen aikana nopeasti, ja se onkin tänä päivänä jo iso osa opiskelijoiden elämää. Sosiaalisesta mediasta löytyy suuri määrä sovelluksia ja palvelui-ta, joita opiskelijat voivat käyttää hyväkseen opiskelussaan. Monissa tapauksissa näiden työvälinei-den avulla voidaan myös verkostoitua tulevaisuuden työelämää varten. Ongelma sosiaalisen medi-an käytössä piilee usein tietoturvassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin opiskelijoita syk-syllä 2016. Haastatteluilla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä työvälineitä opiskelijat käyttävät opintotehtäviä tehdessään ja sisältyykö niihin työvälineisiin korkeakoulun tarjoamia palveluita.
Tutkimus osoittaa, että opiskelijat päätyivät useimmiten käyttämään sosiaalisen median työvälinei-tä koulun tarjoamien palveluiden sijaan. Korkeakoulujen palveluita kehittäessä tulisi varmistua siitä, että kehitetään sellaisia työvälineitä opiskelijoille, joita he tulevat käyttämään. Näiden työvä-lineiden tulisi olla mobiiliystävällisiä sekä helppokäyttöisiä kaikille opiskelijoille.
Sosiaalinen media on kehittynyt tämän vuosikymmenen aikana nopeasti, ja se onkin tänä päivänä jo iso osa opiskelijoiden elämää. Sosiaalisesta mediasta löytyy suuri määrä sovelluksia ja palvelui-ta, joita opiskelijat voivat käyttää hyväkseen opiskelussaan. Monissa tapauksissa näiden työvälinei-den avulla voidaan myös verkostoitua tulevaisuuden työelämää varten. Ongelma sosiaalisen medi-an käytössä piilee usein tietoturvassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin opiskelijoita syk-syllä 2016. Haastatteluilla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä työvälineitä opiskelijat käyttävät opintotehtäviä tehdessään ja sisältyykö niihin työvälineisiin korkeakoulun tarjoamia palveluita.
Tutkimus osoittaa, että opiskelijat päätyivät useimmiten käyttämään sosiaalisen median työvälinei-tä koulun tarjoamien palveluiden sijaan. Korkeakoulujen palveluita kehittäessä tulisi varmistua siitä, että kehitetään sellaisia työvälineitä opiskelijoille, joita he tulevat käyttämään. Näiden työvä-lineiden tulisi olla mobiiliystävällisiä sekä helppokäyttöisiä kaikille opiskelijoille.