Yrityksen kansainvälistyminen Iso-Britannian markkinoille : Case: Yritys X
Pakarinen, Suvi (2016)
Pakarinen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen kansainvälistyminen IsoBritannian markkinoille. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yritys X:lle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten toimeksiantoyritys voi siirtyä menestyksekkäästi ennalta määritellylle kohdemarkkinalle ja se, mitä kyseinen kohdemarkkina voi yritykselle tarjota.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yritysten kansainvälistymisen strategioita, syitä ja haasteita sekä markkinatutkimukseen liittyvää teoriaa. Markkinatutkimuksen lomassa tehtiin kulttuuritutkimus hyödyntämällä Geert Hofsteden dataa. Teoriaosuus luo pohjan koko tutkimukselle.
Tutkimustuloksina havaittiin Iso-Britannian tarjoavan lukuisia mahdollisuuksia menestyksekkääseen liiketoiminnan kasvattamiseen mainostuotantoalalla. Useat suuret ja menestyneet yritykset pyrkivät laajentumaan Eurooppaan Britannian kautta. Mainostuotantomarkkinalla Britanniassa kilpailu on kovaa ja liikevoitot suuria. Britanniassa kulutetaan mainostuotantoon useita miljardeja vuodessa.
Tutkimus osoittaa, että ainut este yrityksen menestyksekkäälle siirtymiselle Iso-Britannian markkinoille on Brexit. Brexitin johdosta tilanne IsoBritanniassa on ailahteleva, eikä sen vaikutuksia kansainväliselle liiketoiminnalle tiedetä vielä varmasti. Tällaisessa epätietoisessa tilanteessa paras keino menestyksen takaamiselle on tehdä perusteellinen kenttätutkimus markkinasta.
Kenttätutkimus suositellaan tehtävän osallistumalla alan messuihin ja tapahtumiin Britanniassa ja tätä myöten saada ajankohtaista markkinatietoa ja luoda kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin ja muihin alan yrityksiin.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yritysten kansainvälistymisen strategioita, syitä ja haasteita sekä markkinatutkimukseen liittyvää teoriaa. Markkinatutkimuksen lomassa tehtiin kulttuuritutkimus hyödyntämällä Geert Hofsteden dataa. Teoriaosuus luo pohjan koko tutkimukselle.
Tutkimustuloksina havaittiin Iso-Britannian tarjoavan lukuisia mahdollisuuksia menestyksekkääseen liiketoiminnan kasvattamiseen mainostuotantoalalla. Useat suuret ja menestyneet yritykset pyrkivät laajentumaan Eurooppaan Britannian kautta. Mainostuotantomarkkinalla Britanniassa kilpailu on kovaa ja liikevoitot suuria. Britanniassa kulutetaan mainostuotantoon useita miljardeja vuodessa.
Tutkimus osoittaa, että ainut este yrityksen menestyksekkäälle siirtymiselle Iso-Britannian markkinoille on Brexit. Brexitin johdosta tilanne IsoBritanniassa on ailahteleva, eikä sen vaikutuksia kansainväliselle liiketoiminnalle tiedetä vielä varmasti. Tällaisessa epätietoisessa tilanteessa paras keino menestyksen takaamiselle on tehdä perusteellinen kenttätutkimus markkinasta.
Kenttätutkimus suositellaan tehtävän osallistumalla alan messuihin ja tapahtumiin Britanniassa ja tätä myöten saada ajankohtaista markkinatietoa ja luoda kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin ja muihin alan yrityksiin.