Näytä suppeat kuvailutiedot

Mikä miellyttää lasta päiväkodissa?

Boman-Luostarinen, Helmi (2006)

dc.contributor.authorBoman-Luostarinen, Helmi
dc.date.accessioned2010-03-23T10:55:17Z
dc.date.available2010-03-23T10:55:17Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/11807
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä lapsen maailmaan päiväkodissa. Tutkimusongelmamme on selvittää mikä miellyttää lasta päiväkodissa. Lisäksi tavoitteenamme on antaa etenkin oman kunnan varhaiskasvattajille hyödylliset tutkimusvastaukset ja käyttökelpoinen laadunarviointimenetelmä. On oikeudenmukaista kuunnella myös lasta määriteltäessä päivähoidon laatua. Tutkimuksemme on laadullinen. Käytämme aineiston keräämiseen sadutusta lapsen mielipiteen esille saamiseksi. Aineisto käsitellään laadullisesti ja aineistolähtöisesti analysoiden. Teoriaosuus koostuu laadun määritelmistä, päivähoidon laatuun liittyvistä laeista, asetuksista ja suosituksista. Laatuun vaikuttavista teoreettisista näkemyksistä on nostettu esiin konstruktivistinen ja kontekstuaalinen teoria. Tutkimustulosten mukaan saduttaminen on soveltuva menetelmä lasten mielipiteiden selville saamiseksi. Tutkimuksesta ilmenee, että lapselle tärkeintä päiväkodissa ovat kaverit ja leikkiminen. Lapsi nauttii yksilöllisestä huomioimisesta ja yhteisöllisyydestä. Tutkimuksemme mukaan enemmistö lapsista viihtyy päiväkodissa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study is to get acquainted with the everyday life of a child. The main studyquestion is to find out the facts that please a child. In addition we are interested in applying a pattern worth practise and a method for evaluating quality. It is right to keep the child́s point of view in mind while estimating the quality of daycare. Our study is based on issues of quality. We used the storycrafting method to gather the stories in order to find out the child́s point of view. The data are analysed through quality and the data collected? The theoretical part consists of definitions, laws, statutes and recommendations connected to the quality of daycare. The theoretical points of view emphasize constructivism and the contecstual theory. According to the research conclusions sorycrafting is a successful method in finding out the opinions of children. The study reveals that the most important things for a child in daycare are friends and playing. Individual attention and companionship are of great importance to a child. The conclusion of our study indicates that the majority of children find their daycare-life nice and enjoyable.en
dc.language.isofin
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMikä miellyttää lasta päiväkodissa?fi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/320
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordlaatu
dc.subject.keywordlaadunhallinta
dc.subject.keywordsadutus
dc.subject.keywordkvalitatiivinen tutkimu
dc.subject.specializationSosiaalialan koulutusohjelma
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaali- ja terveysalan laitos


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot