Kiitos kaikesta ja hyvää elämää
Lehtinen, Jaana (2006)
Lehtinen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten työpajassa tapahtuvaa tarinallista tulevaisuustyöskentelyä, Tulevaisuuskertsiä. Työn tavoitteena on avata tulevaisuustyöskentelyn teoriapohjaa sekä kuvata toteutetun tulevaisuustyöskentelyn prosessi. Tavoitteena on käyttää opinnäytetyötä jatkossa apuna Tulevaisuuskertsimenetelmän siirtämisessä työntekijöille, jotka eivät ole aiemmin tätä menetelmää käyttäneet. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lahden nuorisopalveluiden Akseli-työpajoissa touko-kesäkuussa 2006. Teoriaosassa selvitetään sosiaalipedagogiikkaa ja sosiokulttuurista innostamista tulevaisuustyöskentelyn teoriapohjana ja tarinallisuutta sosiaalipedagogiikan työvälineenä. Sosiaalipedagogiikka ammatillisena toimintana ja työalana ymmärretään sosiaalisten ongelmien lieventämisenä ja ehkäisynä pedagogisin keinoin. Sosiokulttuurinen innostaminen on yksi tapa toteuttaa sosiaalipedagogiikkaa. Innostamisen tavoitteena on ihmisten saattaminen, rohkaiseminen ja aktivointi tunnistamaan arjen ongelmia ja etsimään niihin omien mahdollisuuksien ja voimavarojen mukaisia ratkaisuja. Toiminnan subjektina on ihminen itse. Tarinallisuus työvälineenä tähtää aina muutokseen ja uusiin tulkintoihin omasta elämäntilanteesta. Tässä työssä tarinallisuus toimii käytännön työvälineenä tulevaisuuden hahmottamiseksi sekä positiivisen identiteetin rakentamiseksi. Sosiokulttuurinen työote näkyi ohjaajien tavassa toimia ryhmän vetäjinä, ilman, että ohjaajat määrittivät toiminnan lähtökohtia ja suuntaa. Ohjaajien kyky asettua osaksi ryhmää ja toimia koko ajan dialogisessa suhteessa nuorten kanssa oli prosessin onnistumiselle välttämätöntä. Tulevaisuuden suunnittelussa tarinallisuus oli käyttökelpoinen työmenetelmä, koska tarinoiden kerronta poisti todellisuuden rajat ja mahdollisti mielikuvituksen käytön oman tulevaisuuden kuvaamisessa.