Asiakastyytyväisyysjohtamisen kehittäminen PKO:n S-Kukkakauppa ja Hautauspalvelutoiminnassa
Kivelä, Laura (2016)
Kivelä, Laura
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717747
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pohjois-Karjalan Osuuskaupan S-Kukkakaupan ja Hautauspalvelun asiakaspalautejohtamisen nykytilaa ja asiakkaiden toiveita ja näkemyksiä asiakaspalautteen keräämisestä sekä tehdä näihin liittyen kehittämisehdotuksia. Toimeksiantajana työlle oli Pohjois-Karjalan Osuuskaupan palvelutoiminnot ja opinnäytetyön aihe muotoiltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla. Kyseessä on kehittämistyö, jonka aineistosta pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolinen ottamalla huomioon sekä kohdeyrityksen työntekijät, että asiakkaat. Näin saatiin kaikkien osapuolten äänet kuuluviin ja siten mahdollisimman toimivia kehitysehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyden muodostumista ja palvelun laatua sekä erittelee asiakkaiden tyytyväisyys ja tyytymättömyystekijöitä. Keskeisessä osassa ovat myös nykyaikaiset asiakaspalautteen keräämisen keinot. Työntekijöiden haastatteluilla on selvitetty yrityksen nykyistä tilannetta. Yhdessä teoreettisen viitekehyksen ja haastatteluista saatujen tietojen avulla on pyritty kehittämään yrityksen asiakastyytyväisyysjohtamisen prosessia. Työn kehitysehdotukset on tiivistetty kaavioon, jossa on nähtävissä kaikki kuuntelujärjestelmän ulottuvuudet.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla. Kyseessä on kehittämistyö, jonka aineistosta pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolinen ottamalla huomioon sekä kohdeyrityksen työntekijät, että asiakkaat. Näin saatiin kaikkien osapuolten äänet kuuluviin ja siten mahdollisimman toimivia kehitysehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyden muodostumista ja palvelun laatua sekä erittelee asiakkaiden tyytyväisyys ja tyytymättömyystekijöitä. Keskeisessä osassa ovat myös nykyaikaiset asiakaspalautteen keräämisen keinot. Työntekijöiden haastatteluilla on selvitetty yrityksen nykyistä tilannetta. Yhdessä teoreettisen viitekehyksen ja haastatteluista saatujen tietojen avulla on pyritty kehittämään yrityksen asiakastyytyväisyysjohtamisen prosessia. Työn kehitysehdotukset on tiivistetty kaavioon, jossa on nähtävissä kaikki kuuntelujärjestelmän ulottuvuudet.