Matkailuyritysten asiakkaat Pohjois-Karjalassa – kyselytutkimus Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma 2015–2017 -hankkeelle
Holopainen, Aino (2016)
Holopainen, Aino
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717682
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, keitä Pohjois-Karjalan alueella matkustaa kesäsesongin 2016 aikana ja mitä mieltä he ovat Pohjois-Karjalasta matkailualueena. Opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma 2015–2017 -hankkeelle, jota hallinnoi Karelia Expert. Tietoa kerättiin laajalti koko maakunnan alueella, ja keräysmenetelmänä käytettiin sekä paperista että sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeella selvitettiin kävijöiden taustatietoja sekä avoimilla kohdilla pyrittiin saamaan kehitysideoita ja avointa palautetta. Kyselyn päätteeksi vastaajilla oli myös mahdollisuus osallistua arvontaan.
Kysely toteutettiin 18.5.–31.8.2016, ja tutkimusaineistoksi saatiin yhteensä 115 kappaletta kyselylomakkeita. Vastauksista 100 päätyi opinnäytetyön aineistoksi. Työn avulla kerättiin sekä laadullisesti että määrällisesti analysoitavaa tietoa, ja tiedon perusteella oli tavoitteena muodostaa asiakasprofiili tyypillisestä alueella matkailevasta henkilöstä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että suurimpana matkailijaryhmänä Pohjois-Karjalassa ovat maakunnan omat asukkaat. Eniten he arvostavat alueella luontoa sekä paikallisia ihmisiä, ja suurin osa myös suositteli aluetta matkakohteena. Vastausten keräysmenetelmä ei toiminut kaikissa keräyspisteissä, ja tämän takia vastaukset eivät täysin kuvaa koko maakunnan matkailijarakennetta. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin selville esimerkiksi Pohjois-Karjalan keskeisimmät vetovoimakohteet.
Kysely toteutettiin 18.5.–31.8.2016, ja tutkimusaineistoksi saatiin yhteensä 115 kappaletta kyselylomakkeita. Vastauksista 100 päätyi opinnäytetyön aineistoksi. Työn avulla kerättiin sekä laadullisesti että määrällisesti analysoitavaa tietoa, ja tiedon perusteella oli tavoitteena muodostaa asiakasprofiili tyypillisestä alueella matkailevasta henkilöstä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että suurimpana matkailijaryhmänä Pohjois-Karjalassa ovat maakunnan omat asukkaat. Eniten he arvostavat alueella luontoa sekä paikallisia ihmisiä, ja suurin osa myös suositteli aluetta matkakohteena. Vastausten keräysmenetelmä ei toiminut kaikissa keräyspisteissä, ja tämän takia vastaukset eivät täysin kuvaa koko maakunnan matkailijarakennetta. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin selville esimerkiksi Pohjois-Karjalan keskeisimmät vetovoimakohteet.