”KOULUNKÄYNTIHALUTTOMUUDEN SYITÄ ON YHTÄ PALJON, KUN ON KOULUNKÄYNTIHALUTTOMIA NUORIA.”¬ – Sijaishuollossa olevien yläkouluikäisten nuorten koulunkäyntihaluttomuus
Pöllänen, Annika; Hirvelä, Emma (2016)
Pöllänen, Annika
Hirvelä, Emma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sijaishuollossa olevien yläkouluikäisten nuorten koulunkäyntihaluttomuutta. Aihetta tutkittiin sijaishuollon työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimustehtävinä oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat koulunkäyntihaluttomuutta, millä keinoin koulunkäyntihaluttomia nuoria tuetaan ja mitkä keinot ovat osoittautuneet toimivimmiksi. Lisäksi selvitettiin, kuinka koulunkäyntihaluttomuus yleisimmin nuorilla ilmenee. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja se on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto opinnäytetyöhön kerättiin kahdelle ryhmälle toteutetun teemahaastattelun kautta. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukaillen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että koulunkäyntihaluttomuuden ilmenemismuodot sekä syyt ovat hyvin moninaisia. Työntekijöiden mukaan koulunkäyntihaluttomuutta esiintyy sekä tytöillä ja pojilla murrosiän alkaessa. Yläkoulun aikana koulunkäyntihaluttomuuden ilmeneminen lisääntyy huomattavasti. Koulunkäyntihaluttomuus näkyy lisääntyvinä, selittämättöminä poissaoloina, tunneilla häiriköintinä sekä koulunkäynnin laiminlyömisenä ja vaikeutena lähteä kouluun. Syinä koulunkäyntihaluttomuuden taustalla voivat olla koulukiusaaminen, nuoren oman perhetilanteen vaikutus, mielenterveyshäiriöt, oppimisvaikeudet tai erilaiset riippuvuudet. Tukimuodot määräytyvät nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaan. Koulun kanssa tehtävä moniammatillinen yhteistyö ja koulun tarjoamat tukimuodot ovat tärkeässä osassa nuoren tukemisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä nuorille sopivia tukimuotoja koulunkäyntihaluttomuuteen. Nuorten koulunkäyntihaluttomuutta voitaisiin jatkossa tutkia nuorten näkökulmasta ja tehdä vertailevaa tutkimusta nuorten ja työntekijöiden näkemysten välillä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että koulunkäyntihaluttomuuden ilmenemismuodot sekä syyt ovat hyvin moninaisia. Työntekijöiden mukaan koulunkäyntihaluttomuutta esiintyy sekä tytöillä ja pojilla murrosiän alkaessa. Yläkoulun aikana koulunkäyntihaluttomuuden ilmeneminen lisääntyy huomattavasti. Koulunkäyntihaluttomuus näkyy lisääntyvinä, selittämättöminä poissaoloina, tunneilla häiriköintinä sekä koulunkäynnin laiminlyömisenä ja vaikeutena lähteä kouluun. Syinä koulunkäyntihaluttomuuden taustalla voivat olla koulukiusaaminen, nuoren oman perhetilanteen vaikutus, mielenterveyshäiriöt, oppimisvaikeudet tai erilaiset riippuvuudet. Tukimuodot määräytyvät nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaan. Koulun kanssa tehtävä moniammatillinen yhteistyö ja koulun tarjoamat tukimuodot ovat tärkeässä osassa nuoren tukemisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä nuorille sopivia tukimuotoja koulunkäyntihaluttomuuteen. Nuorten koulunkäyntihaluttomuutta voitaisiin jatkossa tutkia nuorten näkökulmasta ja tehdä vertailevaa tutkimusta nuorten ja työntekijöiden näkemysten välillä.