Pienryhmästä rohkeutta
Ilmoniemi, Satu (2008)
Ilmoniemi, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihevalinta lähti ajatuksesta yhdistää tekijän aiemmin hankittua osaamista musiikin alalta sosiaalialalta hankittuun tietoon, mikä oli myös opinnäytetyön tavoitteena. Tavoitteena oli myös tiedon syventäminen terapeuttiseen suuntaan. Tiedon yhdistämistä ja syventämistä toteutettiin toiminnallisen musiikkipienryhmätoiminnan avulla, jonka toiminnassa hyödynnettiin musiikin terapeuttisia elementtejä. Pienryhmä kohdennettiin päiväkotiryhmän 5-6-vuotiaille, päiväkodin rauhallisesti käyttäytyville ja mahdollisesti ujoille lapsille. Lapset valittiin pienryhmään päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien avustuksella. Rauhallisesti käyttäytyvät ja ujot lapset saattavat jäädä vähälle huomiolle suurissa päiväkotiryhmissä, sillä vilkkaammat lapset omalla käyttäytymisellään voivat viedä suuren osan päiväkodin henkilökunnan resursseista. Pienryhmätoiminnan tarkoituksena oli tarjota pienryhmä, jossa lapsilla olisi til aa ja mahdollisuus ilmaista itseään.;Opinnäytetyö sisältää kolme osaa: kirjallisen raportin opinnäytetyön teoriapohjasta ja vaiheista, musiikkipienryhmän käytännön toteutuksen ja sen pohjalta kootun harjoituskokoelmaliitevihkon. Teoriaosuudessa on käsitelty yksilöllisyyttä, itsetunnon tukemista, musiikkia ja sen terapeuttisia elementtejä ja soveltuvuutta itsetunnon tukemiseen. Pienryhmätoiminnan tavoitteena oli lasten yksilöllisyyden tukeminen, itsetunnon tukemisen kautta. Itsetunnon tukemisen apuna toimi Borban (2003) itsetuntoteoria, joka sisältää viisi osittain päällekkäistä itsetunnon osa-aluetta. Pienryhmätoiminnan suunnitteluun on saatu apua musiikkiterapeutti Mari Ruhalahdelta. Harjoituskokoelman tarkoituksena oli luoda käyttökelpoinen työväline itsetuntotyöskentelyyn kasvatus- ja sosiaalialalle.;Musiikki osoittautui turvallisuutta ja tunnelmia luovaksi ja itseilmaisuun rohkaisevaksi työvälineeksi pienryhmässä. Pienryhmätoiminnan jälkeen pienryhmän lapsilta, lasten vanhemmilta ja päiväkodin henkilökunnalta kerätyssä palautteessa korostuivat lasten mielihyvän kokemukset pienryhmässä, pienryhmän kokeminen lasten kasvua, kehitystä ja itsetuntoa tukevana toimintamuotona ja kiitollisuus lasten saamasta erityishuomiosta. Opinnäytetyön nimi "Pienryhmästä rohkeutta" juontuu vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan palautteesta.