Urheilualan verkkokauppojen tuoteryhmittelyn ja navigaation käytettävyystestaus
Mäkelä, Jori (2016)
Mäkelä, Jori
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517558
Tiivistelmä
Verkkokauppa on vahvasti kasvava kaupan ala ja joka vuosi yhä suurempi määrä kuluttajakaupasta tapahtuu verkossa. Verkossa tapahtuvassa kuluttajakaupassa sivustojen suunnittelun merkitys korostuu. Verkkokaupat ovat ensisijaisesti itsepalvelumyymälöitä, joissa asiakkaan on löydettävä tuotteet ilman myyjää. Menestyvän verkkokaupan on suunniteltava sivustohierarkiansa siten, että sivusto on asiakkaalle helppo ja luonteva käyttää. Tuotteiden ryhmittelyn hierarkian eri tasoille ja sivuston navigointiin rakennettujen työkalujen tulee tukea käyttäjän, eli asiakkaan, ostoprosessia. Keskiössä ovat tuotteet ja niiden löydettävyys.
Tutkimus on toteutettu ensisijaisesti urheilukaupan toimijoille Suomessa. Tutkimuksesta voi olla hyötyä myös muiden alojen verkkokauppiaille ja verkkokauppojen suunnittelijoille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee verkkokauppaa, käytettävyyttä ja verkkokauppojen suunnittelua. Osiossa luodaan katsaus verkkokauppojen yleiseen asetteluun, vakiintuneisiin normeihin ja navigaation eri työkaluihin ja vaihtoehtoihin.
Tutkimus toteutettiin käytettävyystestinä ja sitä tukevana puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Käytettävyystestissä testikäyttäjät etsivät ostoprosessin alkuvaihetta simuloivassa tilanteessa tuotenäkymiä Suomen keskeisimpien urheilukauppaketjujen verkkokaupoista. Testin tavoite oli tunnistaa heikkouksia ja vahvuuksia valikoitujen kauppojen käytettävyydessä. Haastattelussa käyttäjät pääsivät kommentoimaan kokemuksiaan ja nimesivät mielestään parhaimman navigaation toteuttaneen kaupan.
Tutkimuksen perusteella urheilualan suurista verkkokaupoista asiakasta parhaiten palvelevan navigaation ja tuoteryhmittelyn on suunnitellut ja toteuttanut XXL. Intersportin ja Stadiumin välillä oli vaikea löytää merkityksellistä eroa. Molemmilla kaupoilla oli selkeästi kehitettävää tuotteidensa ryhmittelyssä ja navigaation toteutuksessa.
Tutkimustuloksien perusteella tietokonekäyttäjiä palvelee verkkokaupassa parhaiten laaja ja yksityiskohtainen navigaatio, josta on mahdollisimman suora pääsy valmiiksi tarkoin rajattuihin tuotelistauksiin. Lisäksi erilaiset navigointityökalut sivustoilla tulee nimetä selkeästi ja tuoda mahdollisimman hyvin esille käyttäjiä varten. Huolellisessa verkkokauppasuunnittelussa on valtavan kilpailuedun potentiaali kauppiaille, alasta riippumatta.
Tutkimus on toteutettu ensisijaisesti urheilukaupan toimijoille Suomessa. Tutkimuksesta voi olla hyötyä myös muiden alojen verkkokauppiaille ja verkkokauppojen suunnittelijoille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee verkkokauppaa, käytettävyyttä ja verkkokauppojen suunnittelua. Osiossa luodaan katsaus verkkokauppojen yleiseen asetteluun, vakiintuneisiin normeihin ja navigaation eri työkaluihin ja vaihtoehtoihin.
Tutkimus toteutettiin käytettävyystestinä ja sitä tukevana puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Käytettävyystestissä testikäyttäjät etsivät ostoprosessin alkuvaihetta simuloivassa tilanteessa tuotenäkymiä Suomen keskeisimpien urheilukauppaketjujen verkkokaupoista. Testin tavoite oli tunnistaa heikkouksia ja vahvuuksia valikoitujen kauppojen käytettävyydessä. Haastattelussa käyttäjät pääsivät kommentoimaan kokemuksiaan ja nimesivät mielestään parhaimman navigaation toteuttaneen kaupan.
Tutkimuksen perusteella urheilualan suurista verkkokaupoista asiakasta parhaiten palvelevan navigaation ja tuoteryhmittelyn on suunnitellut ja toteuttanut XXL. Intersportin ja Stadiumin välillä oli vaikea löytää merkityksellistä eroa. Molemmilla kaupoilla oli selkeästi kehitettävää tuotteidensa ryhmittelyssä ja navigaation toteutuksessa.
Tutkimustuloksien perusteella tietokonekäyttäjiä palvelee verkkokaupassa parhaiten laaja ja yksityiskohtainen navigaatio, josta on mahdollisimman suora pääsy valmiiksi tarkoin rajattuihin tuotelistauksiin. Lisäksi erilaiset navigointityökalut sivustoilla tulee nimetä selkeästi ja tuoda mahdollisimman hyvin esille käyttäjiä varten. Huolellisessa verkkokauppasuunnittelussa on valtavan kilpailuedun potentiaali kauppiaille, alasta riippumatta.