Vastamainos polarisoivan analyysin muotona
Pitkänen, Annika (2016)
Pitkänen, Annika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817986
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään mainontaa, mainonnan luomia mielikuvia ja niiden ongelmallisuutta sekä yritysvastuuta. Opinnäytetyön lähtökohtina olivat oman ammattitaidon kehittäminen sekä pohdinta graafisen suunnittelijan työnkuvasta ja sen vastuullisuudesta.
Opinnäytetyössä analysoidaan mainoskuvastoa ja näitä innoittaneita vastamainoksia hyödyntäen semioottista kuva-analyysia. Työhön kuuluu toiminnallinen osuus. Osana toimintatutkimusta luodaan kriittinen representaatio mainoskuvasta, joka hyödyntää alkuperäisen kuvan muotokieltä ja keinoja.
Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään suunnittelun ja toteutuksen työprosessia, jonka lopputuloksena syntyi vastamainos. Valmis vastamainos kommentoi pikamuoti mallin ympäristövaikutuksia ja eettisyyttä. Prosessin lopuksi pohditaan graafisen suunnittelijan työnkuvaa.
Opinnäytetyössä analysoidaan mainoskuvastoa ja näitä innoittaneita vastamainoksia hyödyntäen semioottista kuva-analyysia. Työhön kuuluu toiminnallinen osuus. Osana toimintatutkimusta luodaan kriittinen representaatio mainoskuvasta, joka hyödyntää alkuperäisen kuvan muotokieltä ja keinoja.
Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään suunnittelun ja toteutuksen työprosessia, jonka lopputuloksena syntyi vastamainos. Valmis vastamainos kommentoi pikamuoti mallin ympäristövaikutuksia ja eettisyyttä. Prosessin lopuksi pohditaan graafisen suunnittelijan työnkuvaa.