dc.contributor.author | Tuononen, Niina | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-29T08:17:48Z | |
dc.date.available | 2016-11-29T08:17:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016112817892 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/118312 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia joensuulaisen Penttilän päiväkodin kasvattajilla on pienryhmätoiminnan toteuttamisesta. Opinnäytetyössä selvitettiin kyselyn avulla, millaista pienryhmätoimintaa päiväkodissa toteutetaan, millaiset tekijät estävät ja edistävät pienryhmätoiminnan onnistunutta toteutumista ja mikä merkitys pienryhmätoiminnan toteuttamisella on lapsille ja työntekijöille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin lähettämällä päiväkodin kasvattajille puolistrukturoitu kyselylomake. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan toimeksiantajapäiväkodissa toteutetaan pienryhmätoimintaa monipuolisesti ja pienryhmätoimintaan ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Pienryhmätoiminnan onnistumiseen vaikuttavat monet kasvattajien toimintaan, päiväkodin arkeen ja ryhmän lapsiin liittyvät tekijät. Pienryhmätoiminnan haasteita ovat tulosten mukaan esimerkiksi siirtymät ja henkilömäärät: kasvattajia koetaan olevan liian vähän ja lapsia liian paljon. Pienryhmätoiminnan merkityksiä ovat tulosten mukaan esimerkiksi tilanteiden rauhallisuus, mahdollisuus lasten yksilölliseen huomiointiin sekä työn mielekkyyden lisääntyminen.
Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää pienryhmätoiminnan toteuttamisessa. Jatkotutkimusideoita ovat lasten kokemukset pienryhmätoiminnasta sekä tavoitteellinen pitkän aikavälin kehittämisprojekti, jossa pienryhmätoimintaa kehitettäisiin jo olemassa olevan tiedon avulla. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to research what kind of experiences the early childhood edu-cators of Penttilä day-care centre have about small group activities. The thesis had three major purposes: firstly, what kind of small group activities are implemented in Penttilä day-care centre, secondly, what kind of factors promote and prevent successful implementation of small group activities and, thirdly, what kind of meanings small group activities have for the early childhood educators and for the children. The thesis was a qualitative research and the data was collected by sending a half-structured questionnaire to the early childhood educators. The data was analysed with the material-focused content analysis.
It was discovered that the implementation of small group activities is versatile and the early childhood educators are mainly pleased with the implementation. The factors affecting the small group activity are the acts of the early childhood educators, everyday life in the day-care centre and the children. It was concluded that the challenges are for example the transitions and the number of people: too few adults and too many children. The significances of small group activities are for example tranquillity of circumstances, possibilities to individually pay attention to children and a more meaningful work.
The thesis can be exploited while implementing small group activities. Further, it could be researched how children experience small group activities. Another suggestion is a target-oriented long-term developing project about developing small group activities with the existing knowledge. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | "Koko porukalla tekemiset eivät vaan onnistuisi" : KOKEMUKSIA PENTTILÄN PÄIVÄKODIN PIENRYHMÄTOIMINNASTA | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2001 | - |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.keyword | pienryhmätoiminta | - |
dc.subject.keyword | ryhmäkoko | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | - |