Kolmiulotteisen maaston proseduraalista generointia käyttävä peli Java-ohjelmointikielellä
Nuortimo, Otso (2016)
Nuortimo, Otso
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa proseduraalista maaston luomista hyödyntävä peli Java-ohjelmointikielellä. Toteutukseen ei käytetty valmista pelinkehitysympäristöä tai jo olemassa olevaa pelimoottoria. Työllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se toteutettiin itsenäisesti. Aihe valittiin sekä sen kiinnostavuuden vuoksi että omasta halusta tutustua pelinkehitykseen.
Opinnäytetyön pääpaino oli pelin toteutuksella. Keskeisenä osana pelin toteutusta oli muokkautuvan ja laajenevan pelimaailman hallitsemiseen sopivan rakenteen kehittäminen. Toteutuksessa panostettiin myös pelin nopeaan suorituskykyyn. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin maaston luomisessa hyödynnettäviin algoritmeihin, 3D-grafiikoiden luontiin käytettävään OpenGL-ohjelmointirajapintaan sekä niiden hyödyn-tämiseen pelinkehityksessä.
Pelin toteutus oli onnistunut ja halutut ominaisuudet saatiin toteutettua. Jatkokehitysmahdollisuuksia pelissä on runsaasti etenkin kehittyneempien grafiikoiden ja pelillisten elementtien kannalta.
Opinnäytetyön pääpaino oli pelin toteutuksella. Keskeisenä osana pelin toteutusta oli muokkautuvan ja laajenevan pelimaailman hallitsemiseen sopivan rakenteen kehittäminen. Toteutuksessa panostettiin myös pelin nopeaan suorituskykyyn. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin maaston luomisessa hyödynnettäviin algoritmeihin, 3D-grafiikoiden luontiin käytettävään OpenGL-ohjelmointirajapintaan sekä niiden hyödyn-tämiseen pelinkehityksessä.
Pelin toteutus oli onnistunut ja halutut ominaisuudet saatiin toteutettua. Jatkokehitysmahdollisuuksia pelissä on runsaasti etenkin kehittyneempien grafiikoiden ja pelillisten elementtien kannalta.