Satuhieronta Costa Blancan Skandinaavisessa koulussa
Talikka, Reija (2016)
Talikka, Reija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417332
Tiivistelmä
Talikka, Reija. Satuhieronta Costa Blancan Skandinaavisessa koulussa. Syksy 2016. 63 s., 9 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli opettaa Costa Blancan Skandinaavisen koulun suomenkielisille opettajille ja oppilaille satuhierontaa kansainvälisen vaihtoni aikana. Tavoitteena oli tukea lasten arkea koulussa uudella menetelmällä ja kannustaa lapsia tutustumaan innokkaasti erilaisiin satuhierontatapoihin. Tavoitteena oli tarjota heille uusia kokemuksia satuhieronnan avulla. Opinnäytetyön tuotoksena olivat erilaiset satuhierontatuokiot, joita sovellettiin ryhmien tarpeiden mukaan.
Teoriaosuudessa perehdytään satuhierontaan, sen monipuolisiin vaikutuksiin, sadutukseen sekä myönteiseen koskettamiseen. Satuhieronta perustuu lapsilähtöisyyteen ja kosketukseen. Se on vuorovaikutusta ilon ja leikin kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Toiminnallinen osuus toteutettiin maalis-toukokuussa 2016 Costa Blancan Skandinaavisessa koulussa erikokoisissa oppilasryhmissä. Tuokioiden sisältö valikoitiin kunkin ryhmän tarpeen mukaan. Lisäksi kuunneltiin oppilaiden ja opettajien toiveita tuokioiden sisällöistä.
Palautetta kerättiin aina suullisesti heti tuokioiden jälkeen. Satuhierontatuokioista ja niiden sisällöistä keskusteltiin suurimman osan lasten vanhempien kanssa. Toiminta oli oppilaille mieluisaa ja he kokivat satuhierontatuokion odotetuksi hetkeksi. Opettajat voivat itse jatkaa toimintaa sellaisenaan jatkossakin tai muuttaa sitä oppilaiden tarpeiden mukaan. Johtopäätöksenä koettiin, että satuhieronta lisäsi yhteishenkeä ja myönteistä kosketusta luokassa. Satuhieronta rauhoitti varsinkin levottomia oppilaita.
Asiasanat: satuhieronta, myönteinen kosketus, sadutus, toiminnallinen opinnäytetyö
Opinnäytetyön tavoitteena oli opettaa Costa Blancan Skandinaavisen koulun suomenkielisille opettajille ja oppilaille satuhierontaa kansainvälisen vaihtoni aikana. Tavoitteena oli tukea lasten arkea koulussa uudella menetelmällä ja kannustaa lapsia tutustumaan innokkaasti erilaisiin satuhierontatapoihin. Tavoitteena oli tarjota heille uusia kokemuksia satuhieronnan avulla. Opinnäytetyön tuotoksena olivat erilaiset satuhierontatuokiot, joita sovellettiin ryhmien tarpeiden mukaan.
Teoriaosuudessa perehdytään satuhierontaan, sen monipuolisiin vaikutuksiin, sadutukseen sekä myönteiseen koskettamiseen. Satuhieronta perustuu lapsilähtöisyyteen ja kosketukseen. Se on vuorovaikutusta ilon ja leikin kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Toiminnallinen osuus toteutettiin maalis-toukokuussa 2016 Costa Blancan Skandinaavisessa koulussa erikokoisissa oppilasryhmissä. Tuokioiden sisältö valikoitiin kunkin ryhmän tarpeen mukaan. Lisäksi kuunneltiin oppilaiden ja opettajien toiveita tuokioiden sisällöistä.
Palautetta kerättiin aina suullisesti heti tuokioiden jälkeen. Satuhierontatuokioista ja niiden sisällöistä keskusteltiin suurimman osan lasten vanhempien kanssa. Toiminta oli oppilaille mieluisaa ja he kokivat satuhierontatuokion odotetuksi hetkeksi. Opettajat voivat itse jatkaa toimintaa sellaisenaan jatkossakin tai muuttaa sitä oppilaiden tarpeiden mukaan. Johtopäätöksenä koettiin, että satuhieronta lisäsi yhteishenkeä ja myönteistä kosketusta luokassa. Satuhieronta rauhoitti varsinkin levottomia oppilaita.
Asiasanat: satuhieronta, myönteinen kosketus, sadutus, toiminnallinen opinnäytetyö