Peliyhteisön rakentaminen ja aktivoiminen
Hytti, Elli (2016)
Hytti, Elli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia pelien peliyhteisön rakentamis- ja aktivoi-mistoimenpiteitä sekä maksutonta markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aikana saaduista tuloksista luodaan toimenpide-ehdotukset helsinkiläisen Small Giant Games Oy -mobiilipeliyrityksen uutta peliä varten. Empires & Puzzles on yrityksen kol-mas Free-to-Play -mobiilipeli, joka julkaistaan 2017 vuoden vaihteessa. Peli yhdistää Yhdistä-3 ja RPG-genrejä fantasiamaailmaan sijoittuvassa moninpeli-ympäristössä.
Työn teoriaosuudessa esitellään, mitä asioita on huomioitava peliyhteisön rakentami-sessa sekä ennen pelin julkaisua että sen jälkeen jatkuvasti. Tämän lisäksi työssä käsi-tellään myös maksutonta mobiilipelimarkkinointia sosiaalista mediaa hyödyntäen sekä Free-to-Play -pelien menestykseen vaikuttavia asioita peliyhteisönhallinnan ja raken-tamisen näkökulmasta. Opittua teoriaa hyödynnetään lopullisia johtopäätöksiä ja toi-menpide-ehdotuksia tehdessä.
Case-osiossa esitellään toimeksiantaja, Empires & Puzzles -peli ja lähtötilanne opin-näytetyön aloittamiselle. Osiossa esitellään mitattavan menestyksen kriteerit, vertailus-sa olevat pelit ja tutkimuksen aikana saadut löydöt onnistuneista ja epäonnistuneista toimenpiteistä. Löydöksien analysoinnin jälkeen lopuksi esitellään johtopäätökset sekä toimenpide-ehdotukset.
Case-yrityksen toimenpide-ehdotuksista syntyviä tuloksia ei esitellä työssä, koska nii-den toteuttaminen aloitetaan vasta opinnäytetyön jälkeen.
Työn teoriaosuudessa esitellään, mitä asioita on huomioitava peliyhteisön rakentami-sessa sekä ennen pelin julkaisua että sen jälkeen jatkuvasti. Tämän lisäksi työssä käsi-tellään myös maksutonta mobiilipelimarkkinointia sosiaalista mediaa hyödyntäen sekä Free-to-Play -pelien menestykseen vaikuttavia asioita peliyhteisönhallinnan ja raken-tamisen näkökulmasta. Opittua teoriaa hyödynnetään lopullisia johtopäätöksiä ja toi-menpide-ehdotuksia tehdessä.
Case-osiossa esitellään toimeksiantaja, Empires & Puzzles -peli ja lähtötilanne opin-näytetyön aloittamiselle. Osiossa esitellään mitattavan menestyksen kriteerit, vertailus-sa olevat pelit ja tutkimuksen aikana saadut löydöt onnistuneista ja epäonnistuneista toimenpiteistä. Löydöksien analysoinnin jälkeen lopuksi esitellään johtopäätökset sekä toimenpide-ehdotukset.
Case-yrityksen toimenpide-ehdotuksista syntyviä tuloksia ei esitellä työssä, koska nii-den toteuttaminen aloitetaan vasta opinnäytetyön jälkeen.