Laatu miesten paidoissa
Valonen, Sanna (2006)
Valonen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään laatuvaatimuksia, joita kuluttajat asettavat miesten paidoille, sekä keinoja, joilla yritykset voivat nämä vaatimukset täyttää. Käsitteenä laatu on vaikea määritellä tarkasti. Sen sisältö riippuu siitä, kenen näkökulmasta sitä katsotaan. Laadulla on aikaisemmin tarkoitettu pelkkää tuotteen virheettömyyttä, nykyään käsite sisältää myös toiminnan laadun.; Teoriaosassa keskityttiin laadukkaiden tuotteiden tuottamiseen ja toiminnan laadun parantamisessa käytettäviin menetelmiin. Kokonaisvaltaisen laatujohtanisen eli Total Quality Managementin pääperiaatteisiin, jotka ovat teoriaosan pohjana, kuuluvat laatu kilpailutekijänä, asiakassuuntautuneisuus, virheiden enneltaehkäisy valmistusprosessissa, jatkuva kehittäminen sekä tosiasioihin perustuva johtaminen. Laadukkaasti tuotetun tuotteen tuominen esille markkinoilla tapahtuu brandin avulla.;Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin miesten paitoihin liittyviä osto- ja käyttötottumuksia sekä kuluttajien laatukäsitystä. Myös iän vaikutusta edellämainittuihin asioihin tarkasteltiin. Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan erilaisten ominaisuuksien tärkeyttä itselle ostotilanteessa ja laadukkaassa paidassa.; Kaikkien kyselyyn saatujen vastausten keskiarvojen perusteella voidaan ostotilanteessa tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nimetä paidan väri, mitoitus ja materiaali. Laadukkaassa paidassa tärkeimmät ominaisuudet ovat istuvuus, käyttömukavuus sekä helppohoitoisuus. Tuloksista kävi ilmi, että iällä ei ole vaikutusta siihen, kuinka tärkeinä asioita pidettiin.; Laadukkaassa paidassa tärkeimmiksi arvioidut ominaisuudet tulevat ilmi vasta paitaa käytettäessä. Kyselyn perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että käsitys paidan laadusta ei muodostu kuluttajille ostotilanteessa, vaan vasta paidan käytön yhteydessä.