Designing a 2D fighting game
Ketonen, Miikka (2016)
Ketonen, Miikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918209
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen 2D-taistelupelejä, niiden suunnitteluteoriaa ja elementtejä, jotka löytyvät useimmista genren peleistä. Tavoitteeni on suunnitella 2D-taistelupeli, joka tuo jotain uutta genrelle ja taistelupeliyhteisölle.
Alussa esittelen genren ja sen historian lyhyesti. Käyn läpi genren eri variaatioita ja yleisimpiä hahmo arkkityyppejä. Tämän jälkeen käyn läpi taistelupelien ideamaailmaa ja syitä, miksi tietyt ratkaisut ovat vakiintuneet. Opinnäytetyössä tulen käyttämään lähteinä artikkeleita eri pelinkehittäjiltä sekä omaa tietoani genrestä.
Myöhemmin tulen käymään läpi oman suunnitteluprosessini ja syyt ratkaisuilleni 2D taistelupelissäni. Viimeiseksi tulen analysoimaan pelisuunnitelmani vertaamalla sitä taistelupelien suunnittelufilosofiaan.
Alussa esittelen genren ja sen historian lyhyesti. Käyn läpi genren eri variaatioita ja yleisimpiä hahmo arkkityyppejä. Tämän jälkeen käyn läpi taistelupelien ideamaailmaa ja syitä, miksi tietyt ratkaisut ovat vakiintuneet. Opinnäytetyössä tulen käyttämään lähteinä artikkeleita eri pelinkehittäjiltä sekä omaa tietoani genrestä.
Myöhemmin tulen käymään läpi oman suunnitteluprosessini ja syyt ratkaisuilleni 2D taistelupelissäni. Viimeiseksi tulen analysoimaan pelisuunnitelmani vertaamalla sitä taistelupelien suunnittelufilosofiaan.