Tutkimus Anttilan vaatetusmyyjien tuotetuntemuksen kehittämisestä
Kärki, Heli (2008)
Kärki, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka Anttilan pukeutumisosastojen myyjien tuotetuntemusta voitaisiin kehittää, ja olisiko vaatetusmyyjille suunnatusta tuotetietouden oppaasta hyötyä myyntityössä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan Anttila Oy:n organisaatiosta ja toimintamallista sekä Mestarimyyjäkoulutuksesta ja pukeutumisen Mestarimyyjäkirjasta. Lisäksi käsitellään tuotetuntemuksen merkitystä myyntityössä. Vaatetusmyyjän tuotetuntemuksella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä kaikkea tietoa, jota myyjän tarvitsee tietää myymistään tuotteista, kuten materiaalitietoutta, kokoluokitusta ja hoito-ohjeita. Tuotetuntemusta käsitellään kuitenkin yleisellä tasolla, tässä opinnäytetyössä ei käsitellä minkään tietyn tuotteen yksilöllisiä ominaisuuksia. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa pyritään selvittämään Anttilan pukeutumisosastojen myyjien mielipiteitä vaatetusmyyjille suunnatusta tuotetiedon oppaasta ja lisätiedon tarpeesta myyntityössään. Tutkimus suoritettiin kirjallisena kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Anttila Oy:n pukeutumisen osastojen myyjät kaipaavat lisätietoa tuotetuntemuksesta ja pitäisivät tuotetietouden opasta tarpeellisena myyntityössään.