Digitaalinen markkinointi pk-yrityksessä inbound-markkinoinnin keinoin CASE: Customer Intelligence Finland Oy
Lassila, Anna-Sofia (2016)
Lassila, Anna-Sofia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka digitaalista markkinointia kannattaa tehdä inbound-markkinoinnin keinoin. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli löytää tehokkaimmat keinot inbound-markkinoinnin toteuttamiseen. Toisena tavoitteena oli antaa tuloksiin pohjautuen suosituksia digitaalisen markkinoinnin jatkotoimenpiteistä inbound-metodia hyödyntäen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Customer Intelligence Finland Oy (CIFI).
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimus koostuu kattavasta inbound-markkinoinnin teoriasta sekä empiirisestä osasta, joka keskittyy inbound-metodin mukaisesti rakennettujen blogien vaikutusten mittaamiseen. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja muista verkkomateriaaleista. Opinnäytetyössä ei oteta huomioon perinteistä markkinointia (outbound-markkinointi), kuten radio- ja televisiomainontaa, muutoin kuin osoittamalla lyhyesti outbound- ja inbound-markkinoinnin eroja.
Tutkimuksen lopulliset tulokset osoittivat, että inbound-metodin mukaisesti rakennetut blogit kasvattivat huomattavasti verkkosivuvierailijoiden määrää. Tutkimuksen aikana toimeksiantaja ei saanut blogien kautta uusia potentiaalisia asiakkaita. Tästä voidaan päätellä, että vaikuttavampien tulosten saamiseksi voidaan vaatia pidempää aikajännettä. Nämä tulokset huomioon ottaen tutkimus sisältää suosituksia siitä, kuinka blogeja voidaan parantaa ja kuinka inbound-markkinointia kannattaa jatkossa tehdä. Nämä suositukset toimivat pohjana toimeksiantajan digitaaliselle markkinoinnille.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimus koostuu kattavasta inbound-markkinoinnin teoriasta sekä empiirisestä osasta, joka keskittyy inbound-metodin mukaisesti rakennettujen blogien vaikutusten mittaamiseen. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja muista verkkomateriaaleista. Opinnäytetyössä ei oteta huomioon perinteistä markkinointia (outbound-markkinointi), kuten radio- ja televisiomainontaa, muutoin kuin osoittamalla lyhyesti outbound- ja inbound-markkinoinnin eroja.
Tutkimuksen lopulliset tulokset osoittivat, että inbound-metodin mukaisesti rakennetut blogit kasvattivat huomattavasti verkkosivuvierailijoiden määrää. Tutkimuksen aikana toimeksiantaja ei saanut blogien kautta uusia potentiaalisia asiakkaita. Tästä voidaan päätellä, että vaikuttavampien tulosten saamiseksi voidaan vaatia pidempää aikajännettä. Nämä tulokset huomioon ottaen tutkimus sisältää suosituksia siitä, kuinka blogeja voidaan parantaa ja kuinka inbound-markkinointia kannattaa jatkossa tehdä. Nämä suositukset toimivat pohjana toimeksiantajan digitaaliselle markkinoinnille.