Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinointiviestinnässä : case: Suur-Seudun Osuuskauppa
Oittinen, Venla (2016)
Oittinen, Venla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Suur-Seudun Osuuskaupan päivittäistavarakaupat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään. Tutkimus toteutettiin Suur-Seudun osuuskaupan toimeksiantona. Tavoitteena oli selvittää, miten Suur-Seudun osuuskaupat ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa, erityisesti Facebookia, heidän markkinointiviestinnän kanavana ja millaisia haasteita he ovat kohdanneet sosiaalisen median käyttämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi työssä esitellään toimeksiantaja Suur-Seudun Osuuskauppa sekä heidän ohjeistuksensa koskien sosiaalista mediaa. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä teemahaastattelulla.
Tutkimuksesta saatiin selville, että kaikki toimeksiantajan päivittäistavarakaupat käyttävät ainakin yhtä sosiaalisen median kanavaa. Eniten he ovat hyödyntäneet sitä uutuustuotteiden mainostamisessa sekä kampanjoiden ja tapahtumien ilmoittelussa. Haasteiksi sosiaalisen median käyttämisessä koettiin ajankäyttö ja hankala kommentointi kaupan Facebook-sivuilla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voitiin todeta jokaisen toimipaikan hyödyntävän sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään. Tulosten perusteella eniten suosiota saavuttaneet julkaisut olivat kuvia, joissa esiintyy kaupan henkilökuntaa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla miten toimipaikat voisivat laajentaa toimintaansa muihin sosiaalisen median kanaviin, koska vain muutama toimipaikka tällä hetkellä hyödyntää muita sosiaalisen median kanavia kuin Facebookia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi työssä esitellään toimeksiantaja Suur-Seudun Osuuskauppa sekä heidän ohjeistuksensa koskien sosiaalista mediaa. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä teemahaastattelulla.
Tutkimuksesta saatiin selville, että kaikki toimeksiantajan päivittäistavarakaupat käyttävät ainakin yhtä sosiaalisen median kanavaa. Eniten he ovat hyödyntäneet sitä uutuustuotteiden mainostamisessa sekä kampanjoiden ja tapahtumien ilmoittelussa. Haasteiksi sosiaalisen median käyttämisessä koettiin ajankäyttö ja hankala kommentointi kaupan Facebook-sivuilla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voitiin todeta jokaisen toimipaikan hyödyntävän sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään. Tulosten perusteella eniten suosiota saavuttaneet julkaisut olivat kuvia, joissa esiintyy kaupan henkilökuntaa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla miten toimipaikat voisivat laajentaa toimintaansa muihin sosiaalisen median kanaviin, koska vain muutama toimipaikka tällä hetkellä hyödyntää muita sosiaalisen median kanavia kuin Facebookia.