Growth hacking -perehdytyksen tehostaminen : case: Avaus Marketing Innovations Oy
Hirvonen, Jere (2016)
Hirvonen, Jere
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918229
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda perehdyttämisprosessi, joka tehostaa Avaus Marketing Innovationsin growth hacking -tiimin uusien työntekijöiden oppimista ja nopeuttaa uusien työntekijöiden siirtymistä tuottavaan työhön. Opinnäytetyön ja sen osana luodun perehdyttämisprosessin tarkoituksena oli tehostaa Avaus Marketing Innovations Oy:n (MaaS) Marketing as a Service -liiketoimintaa.
Prosessi selventää mitä käytännön taitoja growth hacker työssään tarvitsee sekä miten asetetut tavoitteet ja vastuut osaltaan tehostavat uuden oppimista ja käytäntöön siirtymistä. Tässä opinnäytetyössä käytetyn teoriapohjan tarkoituksena oli täsmentää growth hackingin käsitettä yleisellä tasolla sekä tarkemmin sitä, mitä growth hacking tarkoittaa Avauksen näkökulmasta tällä hetkellä. Osana teoriaa toimi myös Avauksella suunnitteilla ollut uusien growth hackereiden koulutusohjelma, Growth Hacker All Stars training program, joka toimi itse perehdytysprosessin benchmarkina ja prototyyppinä. Malliperehdyttämistä ja siihen liittyviä asioita otettiin huomioon perehdyttämisteorian avulla.
Tämän opinnäytetyön osana suoritettu tapaustutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli saada ymmärrystä toimeksiantajayritys Avaus Marketing Innovations Oy:n growth hacking -perehdytyksen nykytilasta kaikkine haasteineen ja mahdollisine puutteineen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta hyödyntämättä jäänyttä tietoa siitä, mitkä tekijät tehostavat oppimista ja mitä käytännön taitoja growth hacker -perehdytyksessä voisi painottaa. Tässä opinnäytetyössä teoriapohjana käytetty materiaali antoi viitekehyksen growth hacking -haastatteluille sekä niiden aihepiireille luoden niin sanotun Product Marketin Fitin.
Laadullisen tutkimuksen avulla tavoitettiin aikaiset omaksujat, ne growth hackerit, jotka olivat heti valmiita kehittämään yrityksen sisäisiä prosesseja. Aikaisten omaksujien esittämät ideat ja ajatukset koottiin ajatuskartaksi, tiivistetyksi kuvaukseksi growth hacking -perehdytyksestä nyt ja tulevaisuudessa. Tätä ajatuskarttaa ja perehdytysteoriaa hyväksi käyttäen hahmottui varsinainen uusien growth hackereiden perehdyttämiseen tarkoitettu prosessi. Perehdyttämisteoria auttoi prosessin vaiheistamisessa ja vahvisti haastateltujen mainitsemia asioita tehokkaasta perehdytyksestä.
Prosessin ensimmäisessä vaiheessa tärkeimpänä growth hackerin taitona korostuu käytännön teknologiaosaaminen ja siihen liittyvä tekninen asiantuntijuus. Toisessa vaiheessa prioriteettina on kokonaiskuvan hahmoittaminen asiakkaan business casen ja projektinjohtamisen kautta. Kolmannessa vaiheessa keskitytään oman ammattitaidon syventämiseen erikoistumalla ja valitemalla joko growth hackerin tai projektipäällikön urapolun. Nämä kolme vaihetta yhdessä muodostavat tehokkaan sisäänajon growth hacking -tiimin uusille työntekijöille motivoiden samalla uusia työntekijöitä kehittämään itseään ja asiantuntijuuttaan haluamaansa suuntaan. Luotu prosessi saattaa uudet growth hackerit nopeasti tuottavaan työhön sekä helpottaa perehdytystyötä tekevien growth hackereiden mentorointia.
Prosessi selventää mitä käytännön taitoja growth hacker työssään tarvitsee sekä miten asetetut tavoitteet ja vastuut osaltaan tehostavat uuden oppimista ja käytäntöön siirtymistä. Tässä opinnäytetyössä käytetyn teoriapohjan tarkoituksena oli täsmentää growth hackingin käsitettä yleisellä tasolla sekä tarkemmin sitä, mitä growth hacking tarkoittaa Avauksen näkökulmasta tällä hetkellä. Osana teoriaa toimi myös Avauksella suunnitteilla ollut uusien growth hackereiden koulutusohjelma, Growth Hacker All Stars training program, joka toimi itse perehdytysprosessin benchmarkina ja prototyyppinä. Malliperehdyttämistä ja siihen liittyviä asioita otettiin huomioon perehdyttämisteorian avulla.
Tämän opinnäytetyön osana suoritettu tapaustutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli saada ymmärrystä toimeksiantajayritys Avaus Marketing Innovations Oy:n growth hacking -perehdytyksen nykytilasta kaikkine haasteineen ja mahdollisine puutteineen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta hyödyntämättä jäänyttä tietoa siitä, mitkä tekijät tehostavat oppimista ja mitä käytännön taitoja growth hacker -perehdytyksessä voisi painottaa. Tässä opinnäytetyössä teoriapohjana käytetty materiaali antoi viitekehyksen growth hacking -haastatteluille sekä niiden aihepiireille luoden niin sanotun Product Marketin Fitin.
Laadullisen tutkimuksen avulla tavoitettiin aikaiset omaksujat, ne growth hackerit, jotka olivat heti valmiita kehittämään yrityksen sisäisiä prosesseja. Aikaisten omaksujien esittämät ideat ja ajatukset koottiin ajatuskartaksi, tiivistetyksi kuvaukseksi growth hacking -perehdytyksestä nyt ja tulevaisuudessa. Tätä ajatuskarttaa ja perehdytysteoriaa hyväksi käyttäen hahmottui varsinainen uusien growth hackereiden perehdyttämiseen tarkoitettu prosessi. Perehdyttämisteoria auttoi prosessin vaiheistamisessa ja vahvisti haastateltujen mainitsemia asioita tehokkaasta perehdytyksestä.
Prosessin ensimmäisessä vaiheessa tärkeimpänä growth hackerin taitona korostuu käytännön teknologiaosaaminen ja siihen liittyvä tekninen asiantuntijuus. Toisessa vaiheessa prioriteettina on kokonaiskuvan hahmoittaminen asiakkaan business casen ja projektinjohtamisen kautta. Kolmannessa vaiheessa keskitytään oman ammattitaidon syventämiseen erikoistumalla ja valitemalla joko growth hackerin tai projektipäällikön urapolun. Nämä kolme vaihetta yhdessä muodostavat tehokkaan sisäänajon growth hacking -tiimin uusille työntekijöille motivoiden samalla uusia työntekijöitä kehittämään itseään ja asiantuntijuuttaan haluamaansa suuntaan. Luotu prosessi saattaa uudet growth hackerit nopeasti tuottavaan työhön sekä helpottaa perehdytystyötä tekevien growth hackereiden mentorointia.